pidin kohe kuugeldama.
leidsin wikist hädise pildi selle kone kohta. sääl on ta nö. "sussid püsti" ja tundub, et pidigi nii olema.
kas vastab tõele? ja mis idee sellisel lahendusel, peale peavalu, veel olla võiks?
diesel kirjutas:pidin kohe kuugeldama.
leidsin wikist hädise pildi selle kone kohta. sääl on ta nö. "sussid püsti" ja tundub, et pidigi nii olema.
kas vastab tõele? ja mis idee sellisel lahendusel, peale peavalu, veel olla võiks?
Tõsi see on, mootor on lennukil silindrid allapoole. Erilist peavalu ei tohiks nn kuiva karteriga mootori puhul olla. Pole aimu, kas enne käivitamist pikemalt seisnud mootoris ka õli kippus silindritesse kogunema. Tähtmootorite puhul see nii on ja seda tossu, mis algul tuleb!
Eelis on see, et propelleri võll asub kõrgemal ja ei pea nii kõrget telikut tegema.
Picture 001 (800x581).jpg (131.59 KiB) Vaadatud 17674 korda
Picture 002 (581x800).jpg (156.28 KiB) Vaadatud 17674 korda
Der Flugmotor 1941 on juttu sellest mootorist, muuhulgas ka tehnilised andmed. Mootori pealt on kahjuks silt vastava jutuga kadunud.Teine pilt on ajakirjast Eesti Lendur, seal on foto Ungern- Sternbergi lennukist KLEMM-25.
1717409 (800x556).jpg (97.1 KiB) Vaadatud 17571 korda
Hirth HM 60 R (3) (800x534).jpg (122.04 KiB) Vaadatud 17638 korda
]Neid mootoreid laias maailmas veel leidub, nagu ka lennukeid Klemm25.Puidust lennukid on ilmselt replikad.Lisatud pildil on siis üks restaureeritud mootoritest.
Hirth HM 60 R (10) (800x534).jpg (117.35 KiB) Vaadatud 17570 korda
Nimetatud mootor konstrueeriti 20-ndate lõpuaastail.Võimsust on 80 hj ligikaudu ja kaal on 84 kg. Pöörded mootoril 2400, seega reduktorit polnud vaja. Kahjuks on minu mootorilt jalutama läinud silt tehniliste andmetega.
img050 (800x648).jpg (120.81 KiB) Vaadatud 17473 korda
Mootori olemasolust teadsin juba ammu,kui oma mootorsaanile sobivat mootorit otsisin. Siis oli aga mootor viidatud kohast mujale kolitud ja nii möödus aastaid, kuni omanikuga kokku sattusin ning kaubad tehtud said. Siis alles ka esimest korda seda mootorit nägin.Siin ka pilt minu mootorsaanist Viljandi vetelpäästejaama ees, kus ma tolajal leiba teenisin.Saanile leidsin teise mootori mis oli pärit pommitaja TU-4 avariigeneraatorilt.
tahad sa sellest viimasest aparaadist ka äkki lähemalt rääkida?
õhu abil keeramist ei näi olevat. ja suusad justkui alt siledad. kas riistapuu oli ainult otse sõitmiseks? kui hoog sees siis kuda seisma sai? kas tiivik oligi lahtine? mitu luumurdu või maha lõigatud kehaosa tekitas? ja üldse on läbimõõt nii väike, et kümnest hobusest peaks küll ja veel olema selle ringi ajamiseks.
Püüan siis meenutada seda nooruses tehtut. Mootor oli 4- takti 500ccm võimsust ei tea kuid dünamo oli 5 KW, mida ringi ajas, selle sai sõber endale. Kiirust arendas 70 km/h, päris peegelsiledal noorel jääl jäigi proovimata.Pidureid ja propi kaitset polnud vajagi, järvel ruumi küll ja rahva hulka ei trüginud. Suusad olid kehvad ja ajutised ning nendega ta müüki lõpuks läkski. Küll sai kevadel üle lahtise veeriba kaldale kihutatud, kui jää tõusnud oli ja haug kudes. Parema meelega oleks kalda peal publiku hulgas olnud...
Aga nüüd siis tagasi Hirthi juurde.Mootori leidsid vihma eest vanasse küüni varjule läinud karjapoisid kusagil 50-ndatel Mootor oli põrandalaudade all tõrvapapi sisse pakitult. See küün asus Viljandist 3-4 km kaugusel samas suunas lennuväljaga, mis varem asus riia mnt ääres.Ju siis segastel okupatsiooniaastatel keegi lennuväljalt läbi sõitnud talumees ta pihta pani... Viljandi, või tolleaegse Sakalamaa ÕhuasjanduseÜhingu angaari põlengust ja seal asunud lennukite saatusest pole praegu enam kelleltki küsida, Olen kuulnud vaid seda, et venelased olid Klemm 25 kandepinna kinnituspoldid sõjakomissariaadi seifi hoiule võtnud.Üritan igatahes arhiividest midagi täpsustada angaari ja lennukite hävimise kohta.
Mootori sain enda valdusse kusagil 80-ndate alguses, väntvõll oli välja võetud, kadunud olid klapitõukurvardad, karburaator ja eelpool nimetatud suur silt mootori pealt.
IMG_1476 (800x600).jpg (99.64 KiB) Vaadatud 17394 korda
Puhastasin liivapritsiga sissejuhatuseks karteri "põhja" mis on tegelikult mootori peal,kaane peal on väljavõtted kahe jagaja-katkesti ja dünamo jaoks. On ka selline variant, kus ühel pool on hoopis magneeto.Ka on olemas koht bensiinipumba jaoks.Eelpooltoodud piltidel ongi need lisad näidatud, minu mootoril need puuduvad.Bensiinipumba järele polnud Klemm-25-l vajadust, sest paak asus keres karburaaorist kõrgemal
Vabandan, hetkel probleem piltide lisamisega " the board attachment has been reached... Asja uuritakse!