pelle kirjutas:Üks asi viib teiseni. Pannes siin lehel olevad pildid nüüd kõrvuti, tundub mulle,
et see tagumine auto sellel pildil ongi seesama Laidoneri Cadillac, millest ajalehefoto mõned postitused tagasi.
Klikkides suurem pilt.
Täpselt nii ongi, Toompea lossi väravatest sõidab välja Laidoneri Cadillac.
Ja tegemist on siis nii tähelepanuväärse päevaga kui 24. aprill 1938. Äsja valimiskogu poolt Eesti Vabariigi presidendiks valitud ja ametisse nimetatud K. Päts sõidab ratsaeskordi saatel Toompealt läbi linna Kadrioru lossi. Pätsi Buickile järgnes Laidoneri Cadillac ja siis ministrite autod.
Sain just Rahvusraamatukogult loa kasutada digiandmebaaside pildifaile. Panin galeriisse juurde kaks väikest ajalehefotot sellest päevast. Samuti Cadillaci foto ajakirjast Sõdur.
Kaks fotot kodumaal kulgenud kaherattalistest. Kas võiks tegu olla Kristjan Saare toodetega? Paagi kaunistus mõlemal masinal meenutab veidi säilinud Tempo't.
Samas ma ei tea, et Kristjan Saar oleks kasutanud Ilo mootoreid. Ikka Sachs ja Villiers.
Esimest pilti ei julge üldse kommenteerida, oli vist ka Automotos küsimus üleval.
Teisel pildil ka pole muud ühendavat detaili, kui mõneti läikiv bensiinipaak. Ei ole selle ala asjatundja, aga mis on üldse saare mototoodangust teada peale selle 122 ccm villiersi mootoriga tempo ja paari 98 ccm mootoriga jäänuse ? Kas Saare masinatel üldse kasutati käigukangi paagi küljes ? Esiharkidega ka küsimus. kas olid kõigil stantsitud plekkhargid nagu Tempol ja säilinud 98 ccm masinatel ?
Hiljuti T¨ehhis taastatud "Saar" on ka väga küsitav ja meelevaldselt määratud Saare toodang justkui ?
kokkuvõtteks - sel Ilo mootoriga aparaadil on küsitavusi rohkem kui põhjuseid saare toodangut kahtlustada. Välistada küll ei saa aga minu arvates pole ka mingit põhjust asja Saarega siduda. Esimesel pildil pole detailid piisavalt nähtaval minu arvates.
Igatahes huvitav teema. Järgmisel kevadel on plaan teha Türil väike näitus eesti jalgratastest ja ka mõned olemas- ja teadaolevad motikad kaasata. kes juhtub seda juttu lugema ja soovib kaasa aidata, .....
Keegi teine ei kirjuta, siis kirjutan ise.
Olles veidi mälu värskendanud, julgeks nüüd arvata, et Automotos oli lgp. Aspelundil ikkagi üks teine pilt sama küsimusega väljas, mitte siinsetest esimene (järgi küll ei vaadanud).
Teisel pildil ILO mootor justkui Kik-starteriga, ehk isegi 118 ccm?
Käigukangi koht 98 ccm Saare võrridel paagi küljes oli ja ilmselt kang ka seal kohal ka kinnitus. Aga oli see koht paagi eesotsas, mitte tagapool nagu sel ILO mootoriga isendil. Lisaks veel see spetsiifiline esihark sel ilo-pildil.
Võidi ju ka teha erinevaid aparaate, kes teab, aga siis võik iga tundnatut 100 - 125 ccm võrri Saare toodanguks kahtlustada.
Esimesel pildil võiks isegi Tempo olla, kuna ei oska vastuargumente välja tuua. Esihark (nagu enamusel selle aja ja selle klassi aparaatidel) ja Villiersi mootor justkui klapiksid ja paagi kujundus ka sedamoodi ...
Nüüd on juba ka rumalal inimesel hea pilte vaadata, teed näpuga klõps - klõps ja pildid lähevad järjest suuremaks!
Ilo mootoriga aparaadil lisaks vägevale esihargile ka raamikaelast tulev alumine toru kõver, neil 3-l Saare raamil, mida pildilt näinud on kõigil sirge toru . Igatahes huvitav võrr, küllaltki spetsiifiliste joontega, aga Saarega siduda ei oskaks.
Villiersi mootoriga aparaadil sarnaseid jooni on , lamp jäi enne välja toomata.
Aga raami kaela muhvid on Hindreku Tempo raamide omadest erinevad, esihargi liigendid ka justkui, puuduvad triibud raamil, Saare "S"-logo paagil , esiporilaua esimese kinnitusvitsa asend tundub teine olevat.....Numbri järgi 37-nda aasta pilt/masin ? Hindreku Tempo ka väidetavalt 37-nda aasta oma?
Muidugi selliste väikeseeria masinate juures võis olla igasugu varieerumist ja eripärasid.
Küllaltki sarnane masin vaieldamatult. Kui ei ole Saar, siis tekib küsimus, mis asi on ja kui palju oli Tempo juures üldse Saare tööd ja mille baasil Tempo üldse "välja mõeldi"? Eks Tempo ja ka 98 ccm saar olid muidugi oma aja tüüposadest tüüplahendustega masinad. On väidetud, et Saared polnud eriti mootorsõidukite valmistamisest ja arendamisest huvitatud, et initsiatiiv tuli töötajate poolt altpoolt....Eks omanik vaatas rohkem kasumimarginaali jne ?
mõned pildid, mõni targem ehk ütleb ka mis, kes ja kus ...peaks olema täitsa äratuntavad kohad, ise päris täpselt ei julge kõmmutada fakte... aga sellised (võibolla juba varasemalt postitatud ka, ei tea)