15. Tagaosa puidutöö
Postitatud: 14 Oktoober T, 2008 18:29
Peatun lühidalt Wandereri tagaosa puidutööl. Puidutööd olen pidanud tegema olude sunnil. Wandereril on tagaosa ehitatud nagu tüüpiline sindelkere. Seda on ehitatud samade põhimõtete järgi, nagu tõllasepad ehitasid tõldasid: alla tehti üsna täpne puidust sõrestik-karkass ja see löödi üle plekiga. Just nimelt "löödi". Asi selles, et plekk löödi puidu külge väikeste naeltega. Mõnedes kohtades, kus see oleks jäänud välja paistma, kaeti naelapead viimistlustöö käigus tinapahtliga. Seal, kus erilist vajadust polnud, jäid naelapead nähtavale. Sindelkerede ehitamise kvaliteet oli üldiselt päris korralik. Mercedese, BMW ja ilmselt ka Wandereri kallimatel mudelitel oli puitu päris palju. Osadel mudelitel olid isegi uksed peaaegu täielikult puitkonstruktsioonis, ainult kaetud olid väljast plekiga! Puitosad valmistati eeskujude järgi, liideti tappühenduse, liimi ja puidukruvidega. Kuna minu tööde puhul on eeskujud uute puitosade tegemisks sisuliselt olematud, siis pole olnud võimalik puidutislerilt uusi osasid tellida. Mille järgi ta neid tegema peaks? Sellepärast olengi pidanud puitosad kuidagi ise valmis nikerdama.
Minu puidutöö oskus on suht olematu. Praeguseks on küll omandatud mingid kogemused, aga puitutöö oskuseks on seda palju nimetada. Tahaksin siiski jagada mõningaid kogemusi, mis viimaste tööde juures omandatud. Tappühenduste tegemine minu puhul, kus puuduvad puidutöö pingid, on välistatud. Olen pidanud leidma teised meetodid, kuidas puidu kuju valmis saada. Vaatame korraks Wandereri originaaltagaosa:

Tagumise rattakoopa kaared on tehtud mitmest tükist. Need tükid on omavahel ühendatud tappidega ja seetõttu on kaare kuju üsna suures ulatuses muudetav. Seda sai sobitada mingi tehase mudeli peale ja siis kinni liimida. Mina pidin lähtuma rattakoopa kujust. Tegin õhukesest plekist rattakoopa jäljendi, sobitasin ja parandasin seda kuju ka tagumise poritiivaga ja oletasin siis, et selline see kuju olema peab! Kas see originaalis ka selline oli, seda teab vaid Jumal taevas. Kõik minu käsutuses olnud poritiivad ja rattakoopad olid erineva kujuga. Tegin siis mingi "keskmise", mis tundus kõige parem.

Võtsin nüüd selle rattakoopa jäljendi aluseks ja saagisin selle järgi välja puitkaare osad. Materjaliks oli 20 millimeetrine hööveldatud punase pöögi plank. Väga pikkasid kaari ei teinud. Puidu süü katsusin võimalikult pikaks jätta. Tundus, et nii on kaar tugevam.

Liimisin siis kaare sabloni järgi nendest väikestest juppidest kokku. Otsühenduste liitmiseks tegin liimi ja puidutolmu segu ja täitsin võimalikud tühimikud selle seguga. Kaared liimisin kokku mitmekihiliselt. Ikka nii, et jätkukohad kohakuti ei jääks. Endale tundus küll, et selline konstruktsioon jäi päris tugev. Esialgu oli selline kaar pikisuunas tasapinnaline.

Tegelikult peab kaar olema tasapinnaline ainult tagumises pooles. Esimene pool kumerdub ettepoole tulles autokere keskosa poole. Ja mitte vähe. Tegemist on siis kahes suumas kõverduva kaarega. Kaare kumerus peab jälgima täpselt küljepleki kuju. Pannakse ju küljeplekk kohe vastu kaart. Kui nüüd puitkaar vale kujuga saab, tuleb autokere ka vale kujuga!
Esialgu sain teha nii, et liimisin kaartele astmeliselt sissepoole paksust juurde

Minu puidutöö oskus on suht olematu. Praeguseks on küll omandatud mingid kogemused, aga puitutöö oskuseks on seda palju nimetada. Tahaksin siiski jagada mõningaid kogemusi, mis viimaste tööde juures omandatud. Tappühenduste tegemine minu puhul, kus puuduvad puidutöö pingid, on välistatud. Olen pidanud leidma teised meetodid, kuidas puidu kuju valmis saada. Vaatame korraks Wandereri originaaltagaosa:
Tagumise rattakoopa kaared on tehtud mitmest tükist. Need tükid on omavahel ühendatud tappidega ja seetõttu on kaare kuju üsna suures ulatuses muudetav. Seda sai sobitada mingi tehase mudeli peale ja siis kinni liimida. Mina pidin lähtuma rattakoopa kujust. Tegin õhukesest plekist rattakoopa jäljendi, sobitasin ja parandasin seda kuju ka tagumise poritiivaga ja oletasin siis, et selline see kuju olema peab! Kas see originaalis ka selline oli, seda teab vaid Jumal taevas. Kõik minu käsutuses olnud poritiivad ja rattakoopad olid erineva kujuga. Tegin siis mingi "keskmise", mis tundus kõige parem.
Võtsin nüüd selle rattakoopa jäljendi aluseks ja saagisin selle järgi välja puitkaare osad. Materjaliks oli 20 millimeetrine hööveldatud punase pöögi plank. Väga pikkasid kaari ei teinud. Puidu süü katsusin võimalikult pikaks jätta. Tundus, et nii on kaar tugevam.
Liimisin siis kaare sabloni järgi nendest väikestest juppidest kokku. Otsühenduste liitmiseks tegin liimi ja puidutolmu segu ja täitsin võimalikud tühimikud selle seguga. Kaared liimisin kokku mitmekihiliselt. Ikka nii, et jätkukohad kohakuti ei jääks. Endale tundus küll, et selline konstruktsioon jäi päris tugev. Esialgu oli selline kaar pikisuunas tasapinnaline.
Tegelikult peab kaar olema tasapinnaline ainult tagumises pooles. Esimene pool kumerdub ettepoole tulles autokere keskosa poole. Ja mitte vähe. Tegemist on siis kahes suumas kõverduva kaarega. Kaare kumerus peab jälgima täpselt küljepleki kuju. Pannakse ju küljeplekk kohe vastu kaart. Kui nüüd puitkaar vale kujuga saab, tuleb autokere ka vale kujuga!
Esialgu sain teha nii, et liimisin kaartele astmeliselt sissepoole paksust juurde