4. Mootor, käigukast, differ
Postitatud: 09 Veebruar T, 2010 20:37
Vahepeal on projekti kajastamine unarusse jäänud, seda eelkõige seetõttu, et olen kaotanud igasuguse usu arvutitesse. Möödunud aasta augustis kadusid kogu aastate jooksul kogutud era- ja tööfailid kõvaketta rikke tõttu. Sealhulgas kõik pildid, mis olid BMW projekti käigus kogutud. Väike osa sellest on õnneks foorumi galeriis, mille põhjal saab projekti edasi kajastada.
Tänaseks päevaks on mootor, käigukast ja differ sisuliselt valmis. Vaja muretseda või teha mõned tihendid, paar keeret üle käia ja lõplikult kokku panna.
Mootori remondi sisukamaks osaks oli uue väntvõlli sobitamine karterisse. R35 väntvõll pöörleb siduri poolsel osal kuullaagril, teisel poolel puksil. Kes varem selle mootori remondiga kokku puutunud, teab millest jutt käib. Olemasoleva puksi ava oli niivõrd kulunud, et sai otsustatud uus teha.

Vana puksi väljapressimisel selgus, et puksi pesa on väga kehvas seisus, lisaks oli see ca. 0,15 mm ovaalne. Kuna uus puks võtab ava kuju, otsustasin ava sisetreipingis üle treida. Wohlhaupter sai sellega kenasti hakkama. Pildil on siiski proovikarter, mis kunagi sai Kuusakoskist päästetud, selle peal ei olnud kahju proovida kuidas töö välja tuleb.

Puksi ja ava tolerants sai valitud pinguga ja enne puksi paigaldamist karter eelnevalt kuumapuhuriga kuumaks aetud. Vahepeal karterit pingist välja ei võtnud. Pinguga pressimisel ja karteri jahtumisel väheneb puksi ava läbimõõt mõne sajandiku võrra väiksemaks. Kui palju täpselt, ennustama ei hakanud, vaid treisisn pingis juba algselt puksi siseava ca. 0,5 mm väiksema, et peale karterisse pressimist treida ava lõplikult mõõtu, mis garanteeriks 0,05 mm lõtku väntvõlli ja puksi vahele. Asi õnnestus.
Järgnevalt sai ette võetud nukkvõlli pukside vahetus. Vana puksi väljatreimisega sai Wohlhaupter edukalt hakkama. Alumisel pildil on siiski vana puks veel karteris sees.

Peale karteri pukside vahetust proovisin väntvõlli mootorisse sisse, ei häbene öelda, et väntvõll natukene poos ja ei pöörelnud vabalt. Tegin paar pööret ja võtsin uuesti lahti. Probleemsel kohal oli värskelt töödeldud puksil kulumisjälg hästi näha. Õgvendasin selle koha saabliga välja ja probleem kadus. Ilmselt oli see tingitud sellest, et karter oli töölaual nurga all. Ühe karteri ava töötlemine võttis koos ülesseadmise ja treimisega terve tööpäeva. Koos proovikarteri treimisega kulus töö tegemiseks sisuliselt terve nädalavahetus.
Tänaseks päevaks on mootor, käigukast ja differ sisuliselt valmis. Vaja muretseda või teha mõned tihendid, paar keeret üle käia ja lõplikult kokku panna.
Mootori remondi sisukamaks osaks oli uue väntvõlli sobitamine karterisse. R35 väntvõll pöörleb siduri poolsel osal kuullaagril, teisel poolel puksil. Kes varem selle mootori remondiga kokku puutunud, teab millest jutt käib. Olemasoleva puksi ava oli niivõrd kulunud, et sai otsustatud uus teha.
Vana puksi väljapressimisel selgus, et puksi pesa on väga kehvas seisus, lisaks oli see ca. 0,15 mm ovaalne. Kuna uus puks võtab ava kuju, otsustasin ava sisetreipingis üle treida. Wohlhaupter sai sellega kenasti hakkama. Pildil on siiski proovikarter, mis kunagi sai Kuusakoskist päästetud, selle peal ei olnud kahju proovida kuidas töö välja tuleb.
Puksi ja ava tolerants sai valitud pinguga ja enne puksi paigaldamist karter eelnevalt kuumapuhuriga kuumaks aetud. Vahepeal karterit pingist välja ei võtnud. Pinguga pressimisel ja karteri jahtumisel väheneb puksi ava läbimõõt mõne sajandiku võrra väiksemaks. Kui palju täpselt, ennustama ei hakanud, vaid treisisn pingis juba algselt puksi siseava ca. 0,5 mm väiksema, et peale karterisse pressimist treida ava lõplikult mõõtu, mis garanteeriks 0,05 mm lõtku väntvõlli ja puksi vahele. Asi õnnestus.
Järgnevalt sai ette võetud nukkvõlli pukside vahetus. Vana puksi väljatreimisega sai Wohlhaupter edukalt hakkama. Alumisel pildil on siiski vana puks veel karteris sees.
Peale karteri pukside vahetust proovisin väntvõlli mootorisse sisse, ei häbene öelda, et väntvõll natukene poos ja ei pöörelnud vabalt. Tegin paar pööret ja võtsin uuesti lahti. Probleemsel kohal oli värskelt töödeldud puksil kulumisjälg hästi näha. Õgvendasin selle koha saabliga välja ja probleem kadus. Ilmselt oli see tingitud sellest, et karter oli töölaual nurga all. Ühe karteri ava töötlemine võttis koos ülesseadmise ja treimisega terve tööpäeva. Koos proovikarteri treimisega kulus töö tegemiseks sisuliselt terve nädalavahetus.