1. leht 2-st
11. Tagumine vasakpoolne uks
Postitatud: 11 August T, 2009 11:18
Postitas Autorestauraator
Tagumine vasakpoolne uks.
Uste seis, nagu kogu kerelgi, pole kiita. Päris töö alguses sai tehtud ustest mõned pildid. Üks nendest:
Enne ukse kallal toimetamist võtan uksehinged koost lahti ja puhastan ära:
Õnneks uksehingedel väga viga ei ole. Kulumine on minimaalne ja erilisi deformatsioone ka esialgu ei paista.
Siis proovisin ust ette ka:
Uks väga hästi ette ei sobi. Alumine hing on saanud mingi vopsu pihta ja uks on deformeerunud. Ülevalt on uks liiga väljas. Sellest siiski väga lugu ei ole. Niikuinii tuleb uks lahti võtta ja küllap siis remondi käigus kujud sigeks saab.
Siis katteplekk maha:
Seest see konstruktsioon väga ilus küll ei ole!
Katteplekk on tehtud kahest osast. Iluliistu all on jätkukoht. Plekid on punktkeevitusega kokku pandud. Puurisin plekid lahti.
Kattepleki alumist osa on huvitavalt remonditud. Vana pleki peale on osaliselt needitud, osaliselt keevitatud uus plekk. Vana plekk on alla jäetud.

Puhastasin katteplekid mastiksist ja vanast värvist ning tegin pleki kujule ka väikese iluravi.
Alumine osa:
Ja ülemine:
Katteplekk on nüüd rooste puhastamiseks valmis:

Postitatud: 21 August R, 2009 16:49
Postitas Autorestauraator
Nüüd ukse sisemine pool. Mina nimetan seda ukse raamiks. See peab olema küllalt tugev, et kogu ukse konstruktsiooni koos hoida.
Selline ta on. Esmapilgul pole väga vigagi. Siiski on servad täitsa läbi, üks külg on ka ikka üsna tüma!
Hakkan seda tasapisi harutama, puurin punktkeevituse kohad välja.
Keskelt sain hulga juppe päris lihtsalt kätte:
Ukse raami küljega on asi keerulisem. Tinakiht, millega seda silutud on, on üsna paks. Punktkeevituse kohad selle all. Tina all on plekk eriti hästi läbi roostetanud.
Ja keevituspunkte on ka palju. Küljeplekk on täitsa läbi. Kogu külg tuleb ilmselt uus teha.
Sisemine tugevdustükk tuleb siit ilusti kätte saada. Küljeplekist küll midagi järgi ei jäänud.
Küljepleki serva jäänused on sellised:

Postitatud: 17 September N, 2009 15:44
Postitas Autorestauraator
Vahepeal on palju aega mööda läinud.
Kuna uste katteplekkide puhastamist ei julge võõraste tööks jätta, tuli omale liivapritsikapp teha:
Teise tööna võtsin ette punktkeevituse aparaadi ehituse. Sedagi on uste kokkupanekul hädasti vaja:
Mõlemad tööd võtsid oma aja ja uste remont pidi seetõttu ootama. Nüüd sain jälle töö juurde asuda.
Ukse raami küljed, nagu juba eelnevalt juttu oli, on üsna viletsad. Tervemal pool on ka rooste sügavad augud sisse uuristanud:
Ka luku ümbrus on pragusid ja augukesi täis:
Luku ümbruse lappisin ära, aga kogu küljest tuleb siiski suur osa välja vahetada:
Külgede toorikud on ka valmis:

Postitatud: 25 September R, 2009 16:16
Postitas Autorestauraator
Väike ülevaade, mis vahepeal tehtud:
Vasakpoolne külg on külge pandud; ukseraami keskosa augud on lapitud, aknatõstuki ja tugevdusribid külge pandud (esialgu veel kruvidega); parempoolne külg ja uksehingede tugevdustükk on veel lahti. Viimasega on palju tööd tehtud, aga palju ka veel tegemata.
Hingede tugevdustükk oli selline:
Kohati olid roosteaugud läbi, need said lapitud; mutriplaadi kinnitused on tehtud uued:
Aknaraami servad, nii sisemine kui ka välimine on vahetatud. Serv on kõvasti roostetanud kuna serva on tinaga silutud. See aga paneb just intensiivselt roostetama:
Uued servad:

Postitatud: 28 Oktoober K, 2009 18:36
Postitas Autorestauraator
Saan nüüd tagumise uksega jätkata.
Panin külge ukse tagumise külje:
Ka siin tekkis väikesi komplikatsioone. Nimelt tõmbab metall keevitamiseda ikka päris palju kokku ja kõik asjad ei ole enam nii, nagu peaks. Näiteks tuli korrigeerida ukse ja ukseposti vahesid. Sain need enam-vähem korda.
Nüüd ukse sisepoole alumine serv:
Selge, et siin väga palju säästa ei saa, aga mõned kohad, mida on keeruline valmistada, siiski. Passitan uue tüki kohale ja märgin peale, mis tuleb ära lõigata:
Siis punktin uue pleki kinni:
Keevitama hakkan keskelt. keerulise kujuga pleki servad tuleb kõigepealt kokku sobitada. Katsun teha nii, et seestpoolt ka viisakas väljanägemine jääks:

Postitatud: 06 November R, 2009 20:59
Postitas Autorestauraator
Keevitasin ukse sees olevad tugevdused, aknatõstuki kinnitused jms. kinni. Ukse sisemine pool- ukse raam, on sellega koos. Tõsi, aknaklaasi siinid on veel tegemata, aga:
Ukse ja kere vahed on sellised, et saaks neid veel hiljem täpsemaks teha.
Seestpoolt:

Postitatud: 06 Detsember P, 2009 14:41
Postitas Autorestauraator
Mõni sõna ukse põhja tegemisest.
Ukse põhi on lihtsa kujuga, sile leht. Keskel on siiski süvend, mille põhjas oleva ava kaudu peaks saama reguleerida klaasi allatõmbamise vedru pingsust:
Põha kalle on üsna suur, aga vanast uksest usaldusväärseid jäänuseid ei olnud. Mõõtsin kalde teise ukse järgi.
Hingedepoolne nurk on väljalõikega, et uks üle astmelaua lahti käima hakkaks. Kuju tuli jälle teise ukse järgi mõõta.
Klaasi allatõmbevedru kinnituseks on ukse sees kahemillisest plekist kronstein:

Postitatud: 06 Detsember P, 2009 18:56
Postitas Autorestauraator
Tagumise ukse sisemine pool hakkab mingisse konditsiooni saama. Kuidas edasi toimetada? Ega õieti ei teagi.... uste alumise otsa kuju on mulle üsna ebaselge. Püüdsin Eestis olevate masinate pealt midagi vaadata, aga kõik nad on erinevalt tehtud. Osad uksed on tehtud alt rirgeks. Nii oli ka töös oleval kerel. Aga see oli mingi väga kahtlase meistrimehe tehtud:
Plekid kinni needitud, seda väga usaldusväärseks ei saa lugeda. Astmelaua välisserv on ka sirge, keskel üsna järsk murdekoht:
Siin ligidal, Viimsis on ka üks ZIS 110, aga seegi on lahendatud suhteliselt omaloominguliselt... Heno Jaanuse auto pole ka just esimeses nooruses. Aga Tartus on veel üks suhteliselt hästi säilinud ZIS tegemises, peab vist seda vaatama minema.
Seniks tegelen katteplekkidega. Siingi on tegemist üksjagu. Näiteks selline akna nurk:

Postitatud: 17 Detsember N, 2009 10:19
Postitas Autorestauraator
Kogu selle tagumise ukse aknaümbruse plekil tuli uued ääred teha. Vanad plekid olid seestpoolt peaaegu auguliseks roostetanud.
Alumise serva "S"-kujuline plekk on kahtepidi kumer:
Selle tegemine oli päris paras väljakutse.
Ja kogu ülemine plekk peale servade lappimist:

Postitatud: 07 Jaanuar N, 2010 18:38
Postitas Autorestauraator
Nüüd on järjekorras alumine plekk.
Kõik servad sellel plekil on läbi roostetanud. Külgedega on lihtsam, need peaaegu sirged. Keerulisem on ülemise servaga, seal on "S" serv, mis läheb ülemise pleki alla. Kinni keevitatakse punktkeevitusega. See serv on kumer ja ka teistpidi veidi kõver. Proovi sellist siis teha!
Hoopis keerulisem on alumine serv.... see jääb esialgu "laagerdama":
Külgmised ja ülemine serv on paigatud umbes 30 ... 40 mm laiuses.
Ülemine "S" serv:
Enne alumise serva tegemist peab vist astmelaua valmis tegema. Kui saaks ainult kuskilt näha, milline see olema peab?