9. Mootor ja sidur.
Postitatud: 04 Jaanuar P, 2015 14:33
Aero 30-ne mootor, mida paigaldati aastatel 1934 - 1943 ja 1946 - 1947 on kahe silindriline, kahe taktiline, vesijahutusega ben.mootor.Toodeti neid kokku 7780 tk.
Tehn. andmed- Mootori täämaht - 998,7cm
Surveaste 5,2:1
Kolvi läbim. 85 mm
Kolvikäik 88 mm
Võimsus 28-30Hj. (3200-4000 p/min.)
Kütusekulu 8,5-11 l/100km.
Mootori kaal 64,5 kg.
Silindriplokk ja karter on valatud hallmalmist koos silindritega. Samuti on malmvalu ka põlemiskambritega plokikaan.




Kahe kambriline karter on poolitatud väntvõlli raamlaagrite telgjoonelt ja karteri alumine osa
kinnitatakse silindriploki külge kuue tikkpoldiga. Väntvõll toetub karteri vaheseintes asuvatele kolmele raamlaagrile ja ploki hooratta poolses otsas on süvend hooratta tugilaagrile.


Hermeetilisuse tagamiseks kambrite vahel ja väliskeskkonnaga on raamlaagritena kasutatavad kuullaagrid paigaldatud spetsiaalsetesse "laagripesadesse" mis peaks täitma ka mansett-tihendi (simmeri) ülesannet. Kambrite omavaheline hermeetilisus on aga vajalik sellepärast, et kahe silindrilise mootori puhul on samaaegselt ühes kambris hõrendus ja teises segu eelkomprimeerimine. Viimast tingib väntvõlli väntade 180`paigutus. Väntvõllist veel niipalju, et kuna raamlaagritena kasutatakse kuullaagreid, siis tehakse väntvõll üksikutest osadest mis võimaldavad raamlaagrite kohaleasetamist.


Hooratas ja sidur.

Hammasratas-krants (hammasvöö) on hoorattaga ühes tükis ja hambaotsad päris palju kulunud. Proovin peale keevitada ja viiliga töödelda.



Siduriketas vajab friktsioonkatete vahetust.
Kepsude demonteerimisel selgus, et teise silindri kepsu alumises peas on laager "ringi käind" ja seda kepsu sellisena kasutada ei saa.

Uue otsimisele kulus poolteist aastat ja tänavu sügisel õnnestus Brno Motortehnalt uus kasutatud keps hankida.

Kolvid ja sõrmed minimaalsete kulumisjälgedega. Sõrmed ja kepsupuksid panen uued, vahetusse lähevad ka rõngad.



Mootori kokkupanemisest kirjutan lähipäevadel.
Terv. Raivo
Tehn. andmed- Mootori täämaht - 998,7cm
Surveaste 5,2:1
Kolvi läbim. 85 mm
Kolvikäik 88 mm
Võimsus 28-30Hj. (3200-4000 p/min.)
Kütusekulu 8,5-11 l/100km.
Mootori kaal 64,5 kg.
Silindriplokk ja karter on valatud hallmalmist koos silindritega. Samuti on malmvalu ka põlemiskambritega plokikaan.
Kahe kambriline karter on poolitatud väntvõlli raamlaagrite telgjoonelt ja karteri alumine osa
kinnitatakse silindriploki külge kuue tikkpoldiga. Väntvõll toetub karteri vaheseintes asuvatele kolmele raamlaagrile ja ploki hooratta poolses otsas on süvend hooratta tugilaagrile.
Hermeetilisuse tagamiseks kambrite vahel ja väliskeskkonnaga on raamlaagritena kasutatavad kuullaagrid paigaldatud spetsiaalsetesse "laagripesadesse" mis peaks täitma ka mansett-tihendi (simmeri) ülesannet. Kambrite omavaheline hermeetilisus on aga vajalik sellepärast, et kahe silindrilise mootori puhul on samaaegselt ühes kambris hõrendus ja teises segu eelkomprimeerimine. Viimast tingib väntvõlli väntade 180`paigutus. Väntvõllist veel niipalju, et kuna raamlaagritena kasutatakse kuullaagreid, siis tehakse väntvõll üksikutest osadest mis võimaldavad raamlaagrite kohaleasetamist.
Hooratas ja sidur.
Hammasratas-krants (hammasvöö) on hoorattaga ühes tükis ja hambaotsad päris palju kulunud. Proovin peale keevitada ja viiliga töödelda.
Siduriketas vajab friktsioonkatete vahetust.
Kepsude demonteerimisel selgus, et teise silindri kepsu alumises peas on laager "ringi käind" ja seda kepsu sellisena kasutada ei saa.

Uue otsimisele kulus poolteist aastat ja tänavu sügisel õnnestus Brno Motortehnalt uus kasutatud keps hankida.
Kolvid ja sõrmed minimaalsete kulumisjälgedega. Sõrmed ja kepsupuksid panen uued, vahetusse lähevad ka rõngad.
Mootori kokkupanemisest kirjutan lähipäevadel.
Terv. Raivo