HORCH 110, AUDI 100
Postitatud: 08 Jaanuar L, 2011 20:20
HORCH 110
-AUDI 100
August Horchil oleks põhjust pidada topeltjuubelit
Autor: Esko Laaksonen
Artikkel ilmus SA-HK ajakirjas Automobiili nr. 6, 2010.
http://www.sahk.fi/Automobiili/
Autori loal tõlkinud www.vanatehnika.ee –le M. Aarne.
Kui August Horch, Moseli ligidal Winningenis sündinud sakslane, veel täna saaks meile rääkida oma saavutustest, tähistaks ta 110-ndat ja 100-ndat aastapäeva. Horch valmistas oma esimese auto, mille nimeks oli Horch, 1900. aastal. Kümne aasta pärast pidi ta oma esimesest tehasest loobuma ja rajas uue. Seegi tehas ehitas autosid, mille nimi oli Horch, ainult tõlgituna ladina keelde: Audi.
Kui August Horch suri, ei valmistatud enam kumbagi automarki: Horch oli juba ajalugu, Audi jäi ootama oma uut tulemist.

Soomes "elus olev" Horch 830 BL Cabriolet aastast 1939. Auto omanik on 1970. aastast Matti Kärje, kes on teinud kõvasti tööd masina taastamisel.
Pilt on Jussi Juurikkala raamatust "Nuo mainiot ajoneuvot" 1989.
August Horch sündis sepa pojana, kes innustus isa sepikojas tehnikast. Noor sepasell alustas tehnikaõpinguid ja sai inseneripaberid 1890. aastal. Esimene töökoht oli Rostocki masinatehases, sealt siirdus edasi Leipzigisse – seal tegi ta tutvust mootorratastega – ja sealt edasi Mannheimi, tööandjaks oli Benz & Co. 29.1.1889 – 1899 võttis A. Horch Karl Benzi juhtimisel osa auto loomisest.
OMA HOBUTALL
Koolitust oli juba saadud, tiivad tundusid kandvat. August püüdles Hermann Lange toel ettevõtjaks. Tööjaotus oli klaar: August juhatas vägesid ja genereeris ideid, Lange joonestas mõtted vatmanile. Nii jätkati kuni Lange surmani 1922. aastal.
Firma A. Horch & Cie kanti äriregistrisse 14.11.1899. Tööruumideks renditi hobutall Köln – Ehrenfeldtist ja tootmine algas.
Esimene oma auto valmis 1900. Horch ja Lange ehitasid auto teisiti, kui tol ajal tavaks: auto mootor paigutati ette ja veojõud vedavatele ratastele kanti üle kardaanvõlliga. See oli teedrajav lahendus. Mootoriks oli kahesilindriline „vibratsioonivaba“ 4/5 hobujõuline, kahekohaline vanker. Selliseid valmistati 10 eksemplari.

August Horch ja Hermann Lange uue tehase esimese auto roolis 1900. aastal. Kardaanivedu, eesasetsev 4/5 hj. mootor, Utermöhleni tehtud kere.
Järgmine oli aastatel 1902 – 1903 valmistatud suur, kerge katusega varustatud 10/12 jobujõuline auto. Toodang suurenes juba 18-ni, kusjuures valmistati viite eri versiooni. Kõik see oli muidugi täis-käsitöö. Peagi koliti tehas üle Reichenbachi, suurematesse ruumidesse. Seal sündis neljasilindriline, 22 hobujõuline mudel. Horch hakkas muutuma kvaliteedi sünonüümiks, auto-äri läks hästi.
EDASI ZWICKAUSSE
Uued ruumid, uus kodu. Koliti Saksimaale, Zwickausse, kus ehitati suuri, hea varustusega autosid. Laienemine nõudis raha. Ettevõttes tehti muudatusi ja Horch võttis laenu. 1905. aasta tõi kaasa juba 5,8 liitrise, 40 hobujõulise mootori ja 1907. aasta esimese kuuesilindrilise 7800 ccm/65 hj. Need olid selle aja tüüpilised PR- nipid, pidi püsima konkurentsivõimelisena.
Prinz Heinrichi võidusõidul 1908. aastal sai Horch aru, et võidusõitudel konkurentsis püsimiseks on vaja paremat mootorit. Selline mootor sündis järgmiseks aastaks. Siiski ei saanud Horch enam ühtegi eriauhinda võidusõitudel.
Samal ajal olid suurenenud August Horchi ja rahastajate vastuolud sedavõrd, et Horch pidi tehasest loobuma.
Juba mõned päeva pärast oli Augustil taas koos 200 tuhat riigimarka, kõrval Hermann Lange ja äriregistris registreeriti uus firma August Horch Automobilwerke GmbH, Zwickau. Horch ja Lange alustasid kohe uue auto ehitamist, mis valmib juba 1910. aastal ja ostjaid leidub, valmistajal on mainet. Vana tehase omanikega on kohtuvaidlus toote nime pärast. Uus tehas ei saa kasutada Horchi nime, seepärast on uus auto nimetu. Sellele vaatamata ostjaid jätkub. Uue auto nime sünnist kirjutas August hiljem:
„... minu sõbra, Franz Fikentscheri poeg tegi toa nurgas kooitöid ja kuulis meie jutuajamist, järsku ta hüüatas: - isa – audiatur et altera pars´. – isa-audi. Kas ei ole õige öelda Audi, Horchi positsioonilt?“

Nii sai August Horchi uus tehas ja auto oma nime. Siit tuli Audi, mis on uus jutt, praegu aga edasi Horchi nime kandvast autost.
...järgneb
-AUDI 100
August Horchil oleks põhjust pidada topeltjuubelit
Autor: Esko Laaksonen
Artikkel ilmus SA-HK ajakirjas Automobiili nr. 6, 2010.
http://www.sahk.fi/Automobiili/
Autori loal tõlkinud www.vanatehnika.ee –le M. Aarne.
Kui August Horch, Moseli ligidal Winningenis sündinud sakslane, veel täna saaks meile rääkida oma saavutustest, tähistaks ta 110-ndat ja 100-ndat aastapäeva. Horch valmistas oma esimese auto, mille nimeks oli Horch, 1900. aastal. Kümne aasta pärast pidi ta oma esimesest tehasest loobuma ja rajas uue. Seegi tehas ehitas autosid, mille nimi oli Horch, ainult tõlgituna ladina keelde: Audi.
Kui August Horch suri, ei valmistatud enam kumbagi automarki: Horch oli juba ajalugu, Audi jäi ootama oma uut tulemist.

Soomes "elus olev" Horch 830 BL Cabriolet aastast 1939. Auto omanik on 1970. aastast Matti Kärje, kes on teinud kõvasti tööd masina taastamisel.
Pilt on Jussi Juurikkala raamatust "Nuo mainiot ajoneuvot" 1989.
August Horch sündis sepa pojana, kes innustus isa sepikojas tehnikast. Noor sepasell alustas tehnikaõpinguid ja sai inseneripaberid 1890. aastal. Esimene töökoht oli Rostocki masinatehases, sealt siirdus edasi Leipzigisse – seal tegi ta tutvust mootorratastega – ja sealt edasi Mannheimi, tööandjaks oli Benz & Co. 29.1.1889 – 1899 võttis A. Horch Karl Benzi juhtimisel osa auto loomisest.
OMA HOBUTALL
Koolitust oli juba saadud, tiivad tundusid kandvat. August püüdles Hermann Lange toel ettevõtjaks. Tööjaotus oli klaar: August juhatas vägesid ja genereeris ideid, Lange joonestas mõtted vatmanile. Nii jätkati kuni Lange surmani 1922. aastal.
Firma A. Horch & Cie kanti äriregistrisse 14.11.1899. Tööruumideks renditi hobutall Köln – Ehrenfeldtist ja tootmine algas.
Esimene oma auto valmis 1900. Horch ja Lange ehitasid auto teisiti, kui tol ajal tavaks: auto mootor paigutati ette ja veojõud vedavatele ratastele kanti üle kardaanvõlliga. See oli teedrajav lahendus. Mootoriks oli kahesilindriline „vibratsioonivaba“ 4/5 hobujõuline, kahekohaline vanker. Selliseid valmistati 10 eksemplari.

August Horch ja Hermann Lange uue tehase esimese auto roolis 1900. aastal. Kardaanivedu, eesasetsev 4/5 hj. mootor, Utermöhleni tehtud kere.
Järgmine oli aastatel 1902 – 1903 valmistatud suur, kerge katusega varustatud 10/12 jobujõuline auto. Toodang suurenes juba 18-ni, kusjuures valmistati viite eri versiooni. Kõik see oli muidugi täis-käsitöö. Peagi koliti tehas üle Reichenbachi, suurematesse ruumidesse. Seal sündis neljasilindriline, 22 hobujõuline mudel. Horch hakkas muutuma kvaliteedi sünonüümiks, auto-äri läks hästi.
EDASI ZWICKAUSSE
Uued ruumid, uus kodu. Koliti Saksimaale, Zwickausse, kus ehitati suuri, hea varustusega autosid. Laienemine nõudis raha. Ettevõttes tehti muudatusi ja Horch võttis laenu. 1905. aasta tõi kaasa juba 5,8 liitrise, 40 hobujõulise mootori ja 1907. aasta esimese kuuesilindrilise 7800 ccm/65 hj. Need olid selle aja tüüpilised PR- nipid, pidi püsima konkurentsivõimelisena.
Prinz Heinrichi võidusõidul 1908. aastal sai Horch aru, et võidusõitudel konkurentsis püsimiseks on vaja paremat mootorit. Selline mootor sündis järgmiseks aastaks. Siiski ei saanud Horch enam ühtegi eriauhinda võidusõitudel.
Samal ajal olid suurenenud August Horchi ja rahastajate vastuolud sedavõrd, et Horch pidi tehasest loobuma.
Juba mõned päeva pärast oli Augustil taas koos 200 tuhat riigimarka, kõrval Hermann Lange ja äriregistris registreeriti uus firma August Horch Automobilwerke GmbH, Zwickau. Horch ja Lange alustasid kohe uue auto ehitamist, mis valmib juba 1910. aastal ja ostjaid leidub, valmistajal on mainet. Vana tehase omanikega on kohtuvaidlus toote nime pärast. Uus tehas ei saa kasutada Horchi nime, seepärast on uus auto nimetu. Sellele vaatamata ostjaid jätkub. Uue auto nime sünnist kirjutas August hiljem:
„... minu sõbra, Franz Fikentscheri poeg tegi toa nurgas kooitöid ja kuulis meie jutuajamist, järsku ta hüüatas: - isa – audiatur et altera pars´. – isa-audi. Kas ei ole õige öelda Audi, Horchi positsioonilt?“

Nii sai August Horchi uus tehas ja auto oma nime. Siit tuli Audi, mis on uus jutt, praegu aga edasi Horchi nime kandvast autost.
...järgneb