Tere.
Vaatasin vanad projektid läbi, aga sellist kirjeldust, kuidas seda tehtud on, tõepoolest ei leidnud.
Mulle endale on tundunud, et "jahun" siin niigi liiga tihti ja liiga pikalt. Seepärast olen projektide puhul tavaliselt piirdunud vaid fakti konstateerimisega: see asi on nii.
Tegemist ei ole salatsemisega, et keegi jumala pärast teada ei saaks, kuidas tegin. Mul on hea meel, kui saan mõnelegi taastajale oma teadmisi edasi anda ja kui mingid tehnikad, kuidas ühte või teist küsimust võiks lahendada, huvi pakuvad, siis võib alati julgelt küsida!
See Jaagu toodud pilt on konkreetselt ZIS 110 tagumise ukse üks külg. Umbes samasuguse tehnikaga tehtud detaile läheb vaja peaaegu iga kere juures. Ukse külgedest oli juba juttu, peale selle veel uksepostid. Neid, metallist tehtud ukseposte olen oma tööde juures kasutanud ka päris palju. Kuidas sellist detaili valmistada?
Ühel õppepäeval, paar aastat tagasi, ütles keegi kohalolnuist, et teed sabloni, paned millimeetrise pleki peale ja lööd vasaraga välja. Kui vaja, annad gaasitulega sooja ja küll ta tuleb! Olen varem sellist moodust proovinud. Midagi ilusat pole välja tulnud. Asi on selles, et kui ärakeeratav serv oleks sirge, poleks mingit probleemi. Kantimispingil tuleb selline detail väga kiiresti ja on ilus vaadata ka. Kui aga serv ei ole sirge, vaid on kõver, nagu Jaagu toodud pildil?
Nendes kohtades, kus profiil on nõgus, pole probleemi. Ärakeeratav serv peab seal venima ja kui natuke sooja ka anda, venib plekk väga ilusti. Kui aga profiil on kumer, siis peaks ärapööratav serv lühemaks minema. Olen proovinud mitut moodi: kuumutades, külmalt, vahepealt sälke välja lõigates, midagi väga head ei ole välja tulnud. Seepärast olen jäänud vana ja läbiproovitud tehnika juurde.
Esiteks on vaja soovitava detaili täpset profiili. Juba selle tegemine on üpris keeruline. Kuidas seda täpselt teha? Kui paned nõne millimeetriga mööda, jääb ju see pärast auto küljel näha. Seepärast teen auto küljest, nii hästi kui see säilinud on, negatiivse profiili. Selle järgi õhukesest, tavaliselt tsingitud katuseplekist, juba õige profiili jäljendi.
Laual on näha mitmeid sabloneid ja tagapool on kaks tsinkplekist profiili. Üks on ZIS-i tagumise ukse esimene külg, teine tagumine külg. Teinekord on osutunud, et valmistatud detail pole päris täpne. Siis tuleb kuju parandada. Kui vaadata kõige tagumist profiili suurenduses, siis on näha, et küljetriibu kohalt on seda parandatud. Plekitükk on juurde keevitatud.
Teiseks, kui kõik klapib, teen selle õhukesest plekist eeskuju järgi sabloni. Selle teen paksemast lehtmaterjalist.
Kui paksu lehte kasutada? 5 ... 6 mm oleks hea. Selle peal saab millimeetrist plekki korralikult lüüa. Aga miinused: selline materjal on päris kallis ja paksemast lehest on raskem seda sablonit valmistada ka.
Kaks eespool olevat sablonit on tehtud 6 mm-sest lehest, eestpoolt kolmas aga 4mm-sest. Alla 4mm jääb leht juba pleki keeramiseks liiga nõrgaks.
Selle sabloni servad tuleb töödelda vastavalt sellele, millist kanti soovid saada. Tavaliselt on sellised ukse küljed üsna suure raadiusega. Vastavalt sellele tuleb ka sabloni servad ümardada.
Kolmandaks, lõikan selle sabloni järgi välja plekist tooriku. Pleki paksuse valin samasuguse, nagu oli originaalil. Tavaliselt on tegemist 1mm plekiga, aga on olnud ka paksemast materjalist detaile. Tooriku lõikan välja nii, et see ulatuks üle sabloni serva. Mina olen üleulatuva osa laiuseks võtnud 6mm. Laiema servaga tekib pleki voltimise oht nendes kohtades, kus profiil on kumer. Kitsam jääb jälle keevitamise jaoks liiga väikeseks.
Neljandaks, panen väljalõigatud tooriku sabloni peale, 6mm üle selle serva ja kinnitan sabloni külge. Kui on tegemist uksehingede poolse tükiga, olen kasutanud hingekruvide kohti (vt. näit. esimesel pildil kõige esimene sablon). Kui muud võimalust ei ole, panen pleki peale veel mingi paksema materjali ja kinnitan pitskruvidega.
Viiendaks, löön selle 6mm-se serva sellise nurga all ära, nagu originaalil. Alati ei ole see 90 kraadi, tihti on mõned kraadid rohkem!
Teise servaga teen sama. Sõltuvalt sellest, kuhu see detail läheb, keeran servad kas ühele poole:
... seda näiteks uksepostide puhul:
Või kui on tegemist ukse küljega, siis erinevatele pooltele:
Kuna autol on tavaliselt uksed sümmeetriliselt paaris, siis on otstarbekas neid detaile teha paarikaupa.
Ja kuuendaks, sellistele toorikutele keevitan sellele 6mm-sele ärakeeratud servale laienduse, paarikümne millimeetrise plekiriba. Seda plekiriba ei soovita mitte liiga kitsast teha, mitte selle mõõduga, ms nagu paras tundub, vaid umbes 10 mm laiem. Serva ära lõigata on tunduvalt lihtsam, kui näiteks kahte millimeetrit juurde "kasvatada".
Kui keevisõmblused ära puhastada ja keevituse koht üle pinnida (keevitus tõmbab ju kokku ja detail läheb kõveraks!), siis saangi sellise detaili, nagu Jaagu toodud pildil:
