Selle eesti ajalooga Erdmann & Rossi kerega BMW 326 lugu on ilmunud saksakeelsena BMW-Veteranen clubi ajakirjas 01.2012a. ja minupoolt lastud tõlkida eesti keelde.
Pildid on mahapildistatud samast ajakirjast.
Hiline kojupöörduja Venemaalt
Berliini peenes eeslinnas Schlachtensees asub arhidekti, ehitusettevõttja ja sportlase Otto Sperberi maitsekas villa. Tema ehitusfirma asub Schönebergis. Tema firma tegi ehitus töid ka autokerede tootjale Erdmann und Rossi. Jos Neuss Sperber leidis võimaluse endale siin eritelimusel sõiduki lasta valmistada.
1936 aasta lõpul / 1937 aasta algul firma `` Erdmann`` ehitas superelegantse Roadster-autokere ja monteeris 5,4 liitrise Merzedes-Benz Typ 540 k šassiile, mida autonäitusel Berliini teletorni hallis 20.02-03.03.1937 aasta näidati. See erakordne auto esitles kaheistmelist ``ämmaistmega`` allalastava katusega mudelit. Pikaks venitatud mootorikatet kaunistasid arvukad õhuklapid kroomitud käepidemetega. Suured, kroomitud esilaternad on paigutatud iluvõrest vasakule ja paremale. Kerel säras hõbedane metallikvärv. Veel näituse ajal tellis luksuseksemplari, armastatud UFA-staarh Gustav Frölichil.
Otto Sperberile jättis see auto erakordse mulje, eriti rida silmapaistvaid detaile. Ta tellis ametlikult BMW diilerilt nimega``Kurpfalz`` BMW 326 veereva šassii. Tema soov kerefirmale Erdmann und Rossi oli erikerega kaheistmeline sport- kabriolett kere, kaalu vähendamiseks kerepaneelid valmistatud alumiiniumist. Aknad said``Sekurit`` klaasid.
Sperberi erisoovid olid: sigaretisüütaja, tuhatoos, Telefunken autoraadio ja Bosh-küttesüsteem. Auto pidi saama hõbedase metallikvärvi nagu oli Berliini autonäitusel imetletud Mercedes-Benzil .
Auto tellimuskviitungile on käsitsi juurdekirjutatud märkused väikeste muudatuste kohta. Umbes kuu aega hiljem (juuli 1937) tuli uus auto välja.

Fotol elegantne auto pühapäevasel väljasõidul Berliini ümbruses 1938a.
II Maailmasõja algul sept. 1939 võeti palju sõidukeid Wehrmachti käsutusse, ka Sperberi autot ähvardas sama saatus. Talle soovitati spidomeetri näitu edasi kerida, et näidata sõidukit vanemana. Sõjaväele aga sportauto ei sobinud ja Bmw teenis mõne aja majandusautona.
Kui rinne lähemale liikus, paigutas Sperber Bmw sooja garaazi Schlatensees, kruvis küljest rattad ja peitis ära. Samuti toimis ta aku, kütusepaagi ja teiste detailidega. Kuid see ei seganud Nõukogude Armeel autot rekvideerimast ja Nõukogude-Liitu viimast. Seal teenis ta poliitohvitseride sõidukina, tehti originaalosade puudusel palju ümberehitusi ja seetõttu halvenes auto seisukord.

Vahetult enne eestist lahkumist(pilt laenatud Eesti antiikautode galleriist)
Üks ta viimastest omanikest proovis teha temast neljaistmelist kabrioletti. Lõpuks jäi auto seisma ja müüdi Rootsi kaudu Läände.
1991.a sai loo autor täiesti deformeerunud auto aimamata, millega ta peab kokku puutuma, et auto uuesti tehasekonditsiooni saada. Ühelt Tsehhist saadud BMW 326-limusiinilt saadi puuduvad osad. Restaureerimise või õigemini uuestiehituse teostas firma ``Feierabend`` Würzburgis.
Auto taastamine kestis aastaid ja pakkus seega suuri kogemusi reataureerimiseks.
Johannes Beeskov, endine konstruktor autofirmast oli vaimustatud, et restaureerimine tema nõuannete järgi tehti, oli ju tema, kes Roadsteri 1937 a. lõi.

Hr.Johannes Beeskov pildil vasakult teine.
Kerest ja avatavast katusest olid ainult mõned detailid järgi. Suure aja võttis puuduvate originaal osade kokkuotsimine, näiteks 17 –tolliste rataste, Bosh- soojendi, Telefunken autoraadio jne. Tagatuledele 10 cm läbimõõduga punaste klaaside otsimine ei andnud pikka aega tulemust, viimaks saadi need Saksa Riigiraudteelt 69 penni eest.
Firma ``Feierabend`` (Piduõhtu). Meister Endressi osavate käte all ehitati šassii ja kere puitosad uuesti, taastati tiivad, mootorikate, uksed, aknad. Lõpuks sai restaureeritud auto valmis.
Kahjuks ei elanud hr. Feierabend ja Beeskov nii kaua, et taastatud autot näha.
2009 a.. lõpus olid tööd lõpetatud ja auto on samas sesundis nagu ta 1937 a. vabrikust tuli.
