Vabandan ligemale kuuajalise pausi pärast, olen endiselt elus (ja enam-vähem täie mõistuse juures!

), kuid vahepeal olid väga kiired ajad ning lihtsalt ei leidnud mahti kirjatööga tegelemiseks. Vahepealne aeg pole tühja raisatud, minu kollektsioon täienes mitmete ajalooliste fotode ja paari vana autoraamatuga ning broneeritud on suur ports kahekümnendate-kolmekümnendate aastate autoajakirju.
Aga aitab lobast, asume asja juurde!
Kingissepa elektrijaama kolmeteljelise GMC minevikku uurides leidsin päris palju inimesi, kes selle masinaga on ise kokku puutunud. Koguni liiga palju, sest nende jutud kippusid lõpuks üksteisele isegi vastu rääkima.
Nii mäletasid paljud, et kõnealune auto toodi Saaremaale Leningradist, kuid üks mees väitis, et käis sellel ise Tallinnas järel. Mitmete tunnistuste järgi toodi auto kohale puksiiris, sest selle jahutussüsteem ja mootriplokk olid lõhki külmunud. Teiste ütluste järgi oli auto aga täielikult sõidukorras ja selle originaalmootor vahetati nõukogude toodangu vastu alles aastaid hiljem.
Kõik mehed kiitsid aga auto väga head läbivust ning suurt kandevõimet. Kuigi kirjade järgi 7-tonnine, veeti sellega pidevalt 10-15-tonniseid koormaid või rasket haagist, mille tarbeks pandi veokasti ballast. Kui mootoril jaksu väheks kippus jääma, aitas vahekasti aeglustav käik. Heina veol laaditi autole vahel nii suur koorem, et kabiini ja sealt välja sai pugeda ainult esiakna kaudu. Heinakoorma etteotsa torgati viltu hang, et kõrge koorem telefonitraatidesse ei takerduks. Talvel olid kõrvalisemad teed sageli vaid ühe auto laiuselt lumest lahti aetud. Kahe auto kohtumisel sõitis siis kergem masin teelt välja lumme ja lasi raskema endast mõõda, seejärel sikutati hanges istuja ühiselt jälle välja ja jätkati oma teed.
Kuigi GMC-l oli auto laiune kabiin (tolle aja autodel olid kabiinid reeglina päris kitsukesed), võttis lõviosa sellest enda alla suur mootorikate. Juht istus paremal, vasaku tooli ees oli suur tööriistakast, mille peale mahtus istuma veel kolmaski mees. Tõsi küll, seljaga sõidusuunas. Ja kui vaja, mahtus keegi ka laia mootorikatte peale külitama.
GMC paremal asunud rool tekitas aeg-ajalt ka veidraid olukordi, nii näiteks mäletab üks juhtidest, et jäi kord autoga tee ääres seisma, et hetkeks silm looja lasta. Teda äratas uksele koputanud miilits, kes tahtis teada, kus selle auto juht on. „Mina olengi juht,“ vastas mees, kes istus auto parempoolsel istmel. „Aga kus rool on?“ tahtis miilits nüüd teada. „Siin, minu süles,“ vastas autojuht seepeale.
Lisaks roolile oli veidi ebatavaline ka GMC pedaalide asend, nimelt oli gaasipedaal keskel – siduri- ja piduripedaali vahel. Mäletatavasti kasutati sellist paigutust ka esimestel TA bussidel. Mõne teise auto rooli minnes võis selline juhtimisseadmete paigutuse erinevus väga valusasti kätte maksta.
GMC teenistuskäik viis edasi Vormsile, kus autot kasutati elektrijaama ehitusel. Hiljem oli kohalik kolhoos sellega vilja vedanud kuni auto kuuekümnendatel aastatel utiili läks. Sarnase kolmeteljelise auto jäänuseid on aga suhteliselt hiljuti nähtud ka Ruhnus.
Ühe auto kohta on seda kõike natuke liiga palju, eksole...
Praegu kipungi arvama, et Saaremaal oli pigem kaks sellist autot, ühed mehed meenutavad siis üht autot, mis kuulus elektrijaamale ja teised teist masinat, mis algselt oli Randveres asunud Tuleviku kolhoosi kasutuses. Üks mees suutis meenutada isegi selle Randvere auto reg. numbri - PT39-77. Nagu fotodelt näha, oli elektrijaama auto number PY63-06.
Ja paar pilti kah veel elektrijaama masinast:
