Vanad fotod Eesti autodest- mootorratastest
Liitun Märdi üleskutsega ja "tirin" ka ühe fritsu pildi siia avalikustamiseks. Tulenevalt minu elukohast on valik muidugi selline:
Fotol on siis Kuressaare (mis tänapäeval kirjutatakse kahe "s" tähega) kesklinn. Pildistaja seisab Lossi tänaval näoga raekoja poole (see kõrge korstnaga maja), raekoja esine on turul sagivat rahvast täis. Vasakul paistev rohelise katusega maja kuulub nn Holostovi kompleksi, paremal servas on näha tükike praegusest Saare maavalitsuse hoonest. Kui pildistaja pööraks ennast umbes 90 kraadi vasakule, jääks tema pilgu ette Vabadussõjas langenud saarlaste monument, mis avati 29. juulil 1928. Pildil olevate autode numbrite, puude lehestiku ja fotol oleva postitempli järgi pakun pildi tegemise ajaks vahemikku 1929. aasta maist 1932. aasta septembrini.
Kahjuks on foto koloreerimise käigus üks autonumber omandanud punaka tooni, tegelikult olid seda tüüpi numbrid (kasutusel 1929 kuni 1932) musta tausta ja valgete numbrite-tähtedega. Numbrit S-14 kandis minu andmetel 5-istmeline Ford. S-85 pole veel identifitseeritud.
Algul mõtlesin võrdluseks panna kõrvale ka tänapäeval tehtud samasuguse foto , kuid hiljuti soetatud kaamera on hetkel garantiiremondis. Ehk siis veidi hiljem...
Fotol on siis Kuressaare (mis tänapäeval kirjutatakse kahe "s" tähega) kesklinn. Pildistaja seisab Lossi tänaval näoga raekoja poole (see kõrge korstnaga maja), raekoja esine on turul sagivat rahvast täis. Vasakul paistev rohelise katusega maja kuulub nn Holostovi kompleksi, paremal servas on näha tükike praegusest Saare maavalitsuse hoonest. Kui pildistaja pööraks ennast umbes 90 kraadi vasakule, jääks tema pilgu ette Vabadussõjas langenud saarlaste monument, mis avati 29. juulil 1928. Pildil olevate autode numbrite, puude lehestiku ja fotol oleva postitempli järgi pakun pildi tegemise ajaks vahemikku 1929. aasta maist 1932. aasta septembrini.
Kahjuks on foto koloreerimise käigus üks autonumber omandanud punaka tooni, tegelikult olid seda tüüpi numbrid (kasutusel 1929 kuni 1932) musta tausta ja valgete numbrite-tähtedega. Numbrit S-14 kandis minu andmetel 5-istmeline Ford. S-85 pole veel identifitseeritud.
Algul mõtlesin võrdluseks panna kõrvale ka tänapäeval tehtud samasuguse foto , kuid hiljuti soetatud kaamera on hetkel garantiiremondis. Ehk siis veidi hiljem...
Nonii, lubatud pilt siis:
Nagu näha, pole Kuressaare linn kahe pildi tegemise vahele jäänud umbes 80 aastaga eriti muutunud, vähemalt selle nurga alt vaadates. Ainult õhuliinide postid on kadunud ja puud on suureks kasvanud, mistõttu tuli pildistada päris madalat, et puuvõra alt üldse midagi näha jääks. Esimesel fotol olev kiriku torn on samuti kauguses oleva puuvõra taha peitunud, vaid torni kõige ülemine tipp paistab tähelepanelikul vaatamisel. Paremal näha oleva Lossi tänava serval on peatumine-parkimine nüüd keelatud, seetõttu päris samasugust olustikku pildile ei saanud.
Nagu näha, pole Kuressaare linn kahe pildi tegemise vahele jäänud umbes 80 aastaga eriti muutunud, vähemalt selle nurga alt vaadates. Ainult õhuliinide postid on kadunud ja puud on suureks kasvanud, mistõttu tuli pildistada päris madalat, et puuvõra alt üldse midagi näha jääks. Esimesel fotol olev kiriku torn on samuti kauguses oleva puuvõra taha peitunud, vaid torni kõige ülemine tipp paistab tähelepanelikul vaatamisel. Paremal näha oleva Lossi tänava serval on peatumine-parkimine nüüd keelatud, seetõttu päris samasugust olustikku pildile ei saanud.
-
- VVK liige
- Postitusi: 3027
- Liitunud: 01 Märts L, 2008 00:00
- Asukoht: Tallinn, Merivälja
- Kontakt:
Sellest väikesest kahevärvilisest Fordist (27-99) oli algses teemas veel üks otsevaates foto, mis on pildialbumist välja jäänud. Ja sellel fotol paistsid taustal 1959. aastal põlenud Halliste kiriku varemed. Seega võimalik, et auto "resideerus" sel ajal (1960ndad?) Viljandimaal Halliste kandis.
Pelle 4-autot-rivis-pildi (postitus 10. aug. 2010) täienduseks. Stanislav Kiriletzi abil on nüüd ilmselt kõik autod tuvastatud. Studebakeri kõrval on Adler ja rivis viimane on tõenäoliselt Laurin-Klement. Kõige varasem pildistamisaeg 1913. aasta.
Hoone võiks eeldatavasti olla vallamaja, kahjuks küll mitte eriti iseloomuliku arhitektuuriga. Lappasin läbi Tänapäeva kirjastuse Eesti vallamajade fotoraamatu, aga ei vedanud.
Pelle 4-autot-rivis-pildi (postitus 10. aug. 2010) täienduseks. Stanislav Kiriletzi abil on nüüd ilmselt kõik autod tuvastatud. Studebakeri kõrval on Adler ja rivis viimane on tõenäoliselt Laurin-Klement. Kõige varasem pildistamisaeg 1913. aasta.
Hoone võiks eeldatavasti olla vallamaja, kahjuks küll mitte eriti iseloomuliku arhitektuuriga. Lappasin läbi Tänapäeva kirjastuse Eesti vallamajade fotoraamatu, aga ei vedanud.
Vanad fotod
Ilmselt sama Hallistes pildistatud Ford Junior kuulus 70- ndatel Viljandi mehele Mokejevile lühikest aega.Mees on kahjuks meie keskelt lahkunud, nii et küsimused jäävad vastusteta. Tema isa oli 50-ndatel ATB nr . 8 direktor.
Tervitab Enno Öövel.
Mõni sõna kommentaariks veel ühe fritsu albumi pildi kohta.
Siin on näha NMKÜ autokooli kaks autot. Õpilased uurivad 1936. a. alguses autokoolile ostetud Chevrolet'd, garaa¸is paistab 1935. a-l ostetud Vauxhall. NMKÜ autokool oli suurim autokool sõjaeelses Eestis.
Vaba Maa 26.02.1936:
"N.M.K.Ü AUTOPARK SUURENEB.
Noortemeeste Kristliku ühingu autokool ostis senistele lisaks uue sõiduki "Chevrolet 901", 1936. a. mudeli. Seega autokool ostab nüüd iga aasta alul kõige uuema mudeli, et õpilasi tutvustada autotehnika viimaste uudistega. "Chevrolet 901" maksab 5000 krooni.
Autokooli kaks vanemat "Buicki" jäävad veel mõneks aastaks täitma õppeülesandeid. Läinud aastal ostetud "Vauxhall" jääb peamiselt naiskursantidele õppimiseks, sest väike ja kerge masin on hõlbus juhtida ja sellega on kerge eksamitegemisel manööverdada Toompeal kitsastes tänavates ja ümber äkiliste nurkade."
http://eag.vanatehnika.ee/ewartiklid_nmkyautokool.html
Siin on näha NMKÜ autokooli kaks autot. Õpilased uurivad 1936. a. alguses autokoolile ostetud Chevrolet'd, garaa¸is paistab 1935. a-l ostetud Vauxhall. NMKÜ autokool oli suurim autokool sõjaeelses Eestis.
Vaba Maa 26.02.1936:
"N.M.K.Ü AUTOPARK SUURENEB.
Noortemeeste Kristliku ühingu autokool ostis senistele lisaks uue sõiduki "Chevrolet 901", 1936. a. mudeli. Seega autokool ostab nüüd iga aasta alul kõige uuema mudeli, et õpilasi tutvustada autotehnika viimaste uudistega. "Chevrolet 901" maksab 5000 krooni.
Autokooli kaks vanemat "Buicki" jäävad veel mõneks aastaks täitma õppeülesandeid. Läinud aastal ostetud "Vauxhall" jääb peamiselt naiskursantidele õppimiseks, sest väike ja kerge masin on hõlbus juhtida ja sellega on kerge eksamitegemisel manööverdada Toompeal kitsastes tänavates ja ümber äkiliste nurkade."
http://eag.vanatehnika.ee/ewartiklid_nmkyautokool.html
Mõni sõna ka selle pildi kohta.
Tallinna transpordi- ja speditsiooniäri Oscar Stude veoauto Ford.
1882. aastal asutatud firma Oscar Stude tegeles nii riigisiseste kui ka välisvedude korraldamisega, samuti inkasso, kindlustuse ja laevaagendi teenuste pakkumisega. Osakonnad olid Pärnus, Tartus, Valgas, Viljandis; mõnda aega ka Narvas, Võrus ja Põltsamaal; korrespondendid üle maailma. Suured kaubalaod asusid Tallinnas ja Pärnus, Tallinna sadamas oli oma bensiinimüügikoht. 1930. aastast oli lepingu alusel raudtee ametlik speditsioonifirma (hiljem võttis Raudteevalitsus oma veoautodega ilmselt selle teenuse üle), pidas veoautodega mitut kaubaveoliini, autopark oli vähemalt 15 masinat, sh vähemalt üks 3-teljeline veok ja furgoonid ja haagised mööbliveoks. Ettevõtte omanikud-juhid olid tõenäoliselt valdavalt baltisakslased.
Tallinna transpordi- ja speditsiooniäri Oscar Stude veoauto Ford.
1882. aastal asutatud firma Oscar Stude tegeles nii riigisiseste kui ka välisvedude korraldamisega, samuti inkasso, kindlustuse ja laevaagendi teenuste pakkumisega. Osakonnad olid Pärnus, Tartus, Valgas, Viljandis; mõnda aega ka Narvas, Võrus ja Põltsamaal; korrespondendid üle maailma. Suured kaubalaod asusid Tallinnas ja Pärnus, Tallinna sadamas oli oma bensiinimüügikoht. 1930. aastast oli lepingu alusel raudtee ametlik speditsioonifirma (hiljem võttis Raudteevalitsus oma veoautodega ilmselt selle teenuse üle), pidas veoautodega mitut kaubaveoliini, autopark oli vähemalt 15 masinat, sh vähemalt üks 3-teljeline veok ja furgoonid ja haagised mööbliveoks. Ettevõtte omanikud-juhid olid tõenäoliselt valdavalt baltisakslased.
Negatiivist positiivi:
Buss on Ford, hoone Rapla raudteejaam
http://et.wikipedia.org/wiki/Rapla_raudteejaam
Paremal paistavad veel rong ja sõiduauto Fiat.
Edit: Buss siis Ford TT 1920ndate algupoolelt, nagu kasutaja TALUPOEG täpsustas.
Buss on Ford, hoone Rapla raudteejaam
http://et.wikipedia.org/wiki/Rapla_raudteejaam
Paremal paistavad veel rong ja sõiduauto Fiat.
Edit: Buss siis Ford TT 1920ndate algupoolelt, nagu kasutaja TALUPOEG täpsustas.
Viru-Jaagupi Tarvitajateühisuse kauplusehoone ees seisavad vasakul Chevrolet ja paremal International, mille kastis Deering traktor. Kaks viimast olid International Harvester Company tooted ja neid müüs Eestis ühistegevuse katusorganisatsioon ETK.
Pildistamise aeg võiks olla umbes 1928-29, autodel on küljes veel vanad kohalikud numbrid, kus R peaks tähistama Rakveret (ja mulle tundub, et R-i ees on ka W täht Virumaa tähisena).
Paar aastat tagasi oli see maja Viru-Jaagupis alles, kuid seisis tühjana.
Sama foto koos kaasaegse vaatega ilmus Virumaa Teatajas Enne ja nüüd rubriigis 08.11.2006.