Killukesi Saaremaa autoajaloost
Läheks siis nende "arstiautodega" edasi.
Järgmine pilt on tehtud Kingissepa haigla ees kusagil viiekümnendate aastate algul. Auto on Chevrolet ja selle kere võib olla valmistatud Eesti kerevalmistaja Pollimanni poolt. Igatahes on sarnasus Pollimanni sanitaarautoga vägagi suur.
Auto peaks olema Chevi 39-nda aasta mudel, Saaremaa maahaigla kasutusse jõudis see kusagil 1939. aasta lõpus või 1940. aasta algul. Samas on mul kaks tunnistajat, kes väidavad, et on seda (sellist) autot näinud juba kusagil 1936 või 1937.
Tähelepanuväärne on see, et auto elas sõjakeerise Saaremaal kenasti üle ja oli teenistuses lausa viiekümnendate lõpuni. Auto kaks juhti pagesid 1944. aastal üle mere Rootsi, jättes auto randa maha, kuid see toimetati täiesti tervena haiglasse tagasi.
Võrdluseks ka Pollimanni foto Unicwebist: http://www.eag.unicweb.ee/EW/punanerist ... 5-1939.jpg
Järgmine pilt on tehtud Kingissepa haigla ees kusagil viiekümnendate aastate algul. Auto on Chevrolet ja selle kere võib olla valmistatud Eesti kerevalmistaja Pollimanni poolt. Igatahes on sarnasus Pollimanni sanitaarautoga vägagi suur.
Auto peaks olema Chevi 39-nda aasta mudel, Saaremaa maahaigla kasutusse jõudis see kusagil 1939. aasta lõpus või 1940. aasta algul. Samas on mul kaks tunnistajat, kes väidavad, et on seda (sellist) autot näinud juba kusagil 1936 või 1937.
Tähelepanuväärne on see, et auto elas sõjakeerise Saaremaal kenasti üle ja oli teenistuses lausa viiekümnendate lõpuni. Auto kaks juhti pagesid 1944. aastal üle mere Rootsi, jättes auto randa maha, kuid see toimetati täiesti tervena haiglasse tagasi.
Võrdluseks ka Pollimanni foto Unicwebist: http://www.eag.unicweb.ee/EW/punanerist ... 5-1939.jpg
Enne kui jutujärjega edasi minna, tuleb teha pisike tagasivaade teema algusesse. Nimelt sattus minu kätte üks ajaleheväljalõige aastast 1957.
Pildi kõrval olev jutt käib küll firma AF autodest, kuid tegemist on siiski meie vana tuttava ÖAF-ga. Nimelt iseseisvus Itaalia autofirma Fiat Austrias asuv filiaal Austro-FIAT eelmise sajandi kahekümnende aastate algul ja hakkas kasutama nimetust Österreichische Automobilfabrik, ehk siis lühendatult ÖAF. Firma uuel logol moodustas aga Ö täht suure ringi ümber A ja F-i. Pahatihti aga peeti seda ringi lihtsalt logo raamiks ja pöörati tähelepanu vaid tähtedele AF. Nii nimetati ÖAF-i autosid veel väga pikalt lihtsalt AF-ideks (ehk ahvideks, nagu eestlasele suupärasem tundus).
Pildi kõrval olevast tekstist selgub, et autod kuulusid kalatööstuse ministeeriumile, ehk siis rahvakeeli kalakombinaadile ja vedasid kala. Sama rääkis ka minu infoallikas algul, hiljem parandas end, et autod ei vedanud mitte kala, vaid võid ja juustu. Samas kirjutas auto-moto foorumis kasutaja PETSS (teemas "Vanad autod Eesti filmides"), et filmis "Keskpäevane praam" nähtud trofeesõiduk oli tema töökaaslase auto. Töötas too mees 16. autobaasis ja auto nimi oli HORZ (just niimoodi oli kirjutatud). See viimane väide on küll enam kui vildakas, aga kalatööstuse ministeeriumi autobaasi ja 16. autobaasi vahel võib ju olla mingi seos. Too ministeeriumi autobaas asus aadressil Nõlva 6 Tallinnas, autobaas nr 16 aga aadressil Leningradi mnt 38.
Igal juhul on nüüd päris kindel, et tegemist pole Saaremaa autoga.
Pildi kõrval olev jutt käib küll firma AF autodest, kuid tegemist on siiski meie vana tuttava ÖAF-ga. Nimelt iseseisvus Itaalia autofirma Fiat Austrias asuv filiaal Austro-FIAT eelmise sajandi kahekümnende aastate algul ja hakkas kasutama nimetust Österreichische Automobilfabrik, ehk siis lühendatult ÖAF. Firma uuel logol moodustas aga Ö täht suure ringi ümber A ja F-i. Pahatihti aga peeti seda ringi lihtsalt logo raamiks ja pöörati tähelepanu vaid tähtedele AF. Nii nimetati ÖAF-i autosid veel väga pikalt lihtsalt AF-ideks (ehk ahvideks, nagu eestlasele suupärasem tundus).
Pildi kõrval olevast tekstist selgub, et autod kuulusid kalatööstuse ministeeriumile, ehk siis rahvakeeli kalakombinaadile ja vedasid kala. Sama rääkis ka minu infoallikas algul, hiljem parandas end, et autod ei vedanud mitte kala, vaid võid ja juustu. Samas kirjutas auto-moto foorumis kasutaja PETSS (teemas "Vanad autod Eesti filmides"), et filmis "Keskpäevane praam" nähtud trofeesõiduk oli tema töökaaslase auto. Töötas too mees 16. autobaasis ja auto nimi oli HORZ (just niimoodi oli kirjutatud). See viimane väide on küll enam kui vildakas, aga kalatööstuse ministeeriumi autobaasi ja 16. autobaasi vahel võib ju olla mingi seos. Too ministeeriumi autobaas asus aadressil Nõlva 6 Tallinnas, autobaas nr 16 aga aadressil Leningradi mnt 38.
Igal juhul on nüüd päris kindel, et tegemist pole Saaremaa autoga.
Et lugejate seas natukenegi elevust tekitada, toon avalikkuse ette ka veidi õrnemat sugu. Saagem tuttavaks - Maali ja Juuli ning tundmatu tootja tallapress:
Aga tegelikult huvitab mind hoopis tagaplaanil olev auto, mis on väga sarnane paar postitust tagasi esitletud (Pollimanni töökojas valmistatud?) sanitaarautole. Mõnel teisel pildil on auto veidi paremini näha:
Autode tagaosad paistavad olevat sarnased ja ehk see seletabki eelmise sanitaarauto pildi juures kirjeldatud probleemi, kus 1939. aasta Chevit on Saaremaal nähtud juba 1936 või 37. Sarnase kere (ja värvilahendusega) autod võivad ju nii pika ajavahemiku tagant kergesti segamini minna.
Saaremaal oli 1940. aasta lõpul 2 sanitaarautot, ehk on mul need mõlemad nüüd fotodena ka olemas. Täna esitletud autost tahaks muidugi veidi paremat pilti...
Pildigaleriis on mõned pildid sellest seeriast veel, mida ma ei hakka siia postitama, igaüks võib sealt lisaks vaadata. Kahjuks on kõik võtted tehtud praktiliselt ühe ja sama nurga alt ning alati seisab auto ees mõni valges kitlis noorik. Tegemist pole siiski medõdede ega arstidega, vaid pagaritöökoja kollektiiviga, kes on tulnud kõrval asunud remonditöökoja meesperega tutvust sobitama. Vanemad saarlased tunnevad seda töökoda kaaluremondi nime all ja see asus Kuressaares Pikal tänaval.
Aga tegelikult huvitab mind hoopis tagaplaanil olev auto, mis on väga sarnane paar postitust tagasi esitletud (Pollimanni töökojas valmistatud?) sanitaarautole. Mõnel teisel pildil on auto veidi paremini näha:
Autode tagaosad paistavad olevat sarnased ja ehk see seletabki eelmise sanitaarauto pildi juures kirjeldatud probleemi, kus 1939. aasta Chevit on Saaremaal nähtud juba 1936 või 37. Sarnase kere (ja värvilahendusega) autod võivad ju nii pika ajavahemiku tagant kergesti segamini minna.
Saaremaal oli 1940. aasta lõpul 2 sanitaarautot, ehk on mul need mõlemad nüüd fotodena ka olemas. Täna esitletud autost tahaks muidugi veidi paremat pilti...
Pildigaleriis on mõned pildid sellest seeriast veel, mida ma ei hakka siia postitama, igaüks võib sealt lisaks vaadata. Kahjuks on kõik võtted tehtud praktiliselt ühe ja sama nurga alt ning alati seisab auto ees mõni valges kitlis noorik. Tegemist pole siiski medõdede ega arstidega, vaid pagaritöökoja kollektiiviga, kes on tulnud kõrval asunud remonditöökoja meesperega tutvust sobitama. Vanemad saarlased tunnevad seda töökoda kaaluremondi nime all ja see asus Kuressaares Pikal tänaval.
Publiku vaikival nõusolekul jätkan Saaremaaga seotud autoajaloo killukeste esitlemist. (Kui teid hakkab ära tüütama, andke märku. )
Järgnevat fotot pean üheks oma kollektsiooni pärliks:
Asi selles, et ma pole siiani näinud ühtegi fotot, millel oleks ZiS-5 baasil ehitatud autokraana. Tegemist on kunagise Kingissepa elektrijaama kraanaga ja pilt on tehtud ettevõtte hoovil. Huvitav oleks teada, kui suur oli sellise kraana tõstevõime ja kui palju selliseid masinaid üldsegi toodeti?
Järgnevat fotot pean üheks oma kollektsiooni pärliks:
Asi selles, et ma pole siiani näinud ühtegi fotot, millel oleks ZiS-5 baasil ehitatud autokraana. Tegemist on kunagise Kingissepa elektrijaama kraanaga ja pilt on tehtud ettevõtte hoovil. Huvitav oleks teada, kui suur oli sellise kraana tõstevõime ja kui palju selliseid masinaid üldsegi toodeti?
-
- VVK liige
- Postitusi: 3027
- Liitunud: 01 Märts L, 2008 00:00
- Asukoht: Tallinn, Merivälja
- Kontakt:
Tõesti, vahel võib tekkida tunne küll, et kas keegi seda juttu üldse loeb, kas huvitab? Meie väike klubileht on eripärane tõesti selle poolest, et ega siin palju just ei lobiseta, kahjuks (või õnneks?)kr8nik kirjutas:Publiku vaikival nõusolekul jätkan Saaremaaga seotud autoajaloo killukeste esitlemist. (Kui teid hakkab ära tüütama, andke märku.
Aga mingi tagasiside on vajalik küll! Minu poolt: jätka samas vaimus, on huvitav lugeda, et keegi omi fotosid ja kokkukorjatud ajaloo-"killukesi" teisega ka jagab!
Siin sama, loen pidevalt ja suure huviga! Aga kahjuks asjalikke kommentaare pole praegu eriti lisada, ka näiteks selle võimaliku teise Saaremaa sanitaarauto osas.
Zis-kraana on tõesti eriti põnev eksemplar. Venekeelsest veebist ehk leiaks mingeid andmeid valmistaja kohta. Võimalik, et kraanaosa ehitati kusagil eritehases/-töökojas.
Zis-kraana on tõesti eriti põnev eksemplar. Venekeelsest veebist ehk leiaks mingeid andmeid valmistaja kohta. Võimalik, et kraanaosa ehitati kusagil eritehases/-töökojas.
Vastukaja korras ka sotsialistlik ülesanne:
Kunagi Tartus kohaliku autoremonditehase inimestega rääkides mainis keegi, et väikeseerias valminud auto TA-11 eksemplar oli liikunud omaaegse Kingissepa autobaasi värvides.
Mõne saarlase kaudu jälgi ajades ma küll kuhugile ei jõudnud. Äkki õnnestub Sul midagi välja uurida/puurida.
A.
Kunagi Tartus kohaliku autoremonditehase inimestega rääkides mainis keegi, et väikeseerias valminud auto TA-11 eksemplar oli liikunud omaaegse Kingissepa autobaasi värvides.
Mõne saarlase kaudu jälgi ajades ma küll kuhugile ei jõudnud. Äkki õnnestub Sul midagi välja uurida/puurida.
A.
Viimati muutis Aspelund, 05 Oktoober T, 2010 20:26, muudetud 1 kord kokku.
-
- VVK liige
- Postitusi: 127
- Liitunud: 03 Aprill N, 2008 00:00
- Asukoht: Tartu
- Kontakt:
Mõni pilt ka siis masinast:Aspelund kirjutas:Vastukaja korras ka sotsialistlik ülesanne:
Kunagi Tartus kohaliku autoremonditehase inimestega rääkides mainis keegi, et väikeseerias valminud auto TA-11 eksemplar oli liikunud omaaegse Kingissepa autobaasi värvides.
Mõne saarlase kaudu jälgi ajades ma küll kuhugile ei jõudnud. Äkki õnnestub Sul midagi välja uurida/puurida.
A.