Ühel ilusal suvepäeval pandi mu hoovi peale maha hunnik vanarauda. Paljude väiksemate ja tundmatute juppide seas eristus teistest selgelt mootorratta külkorvi nö. "vann", mis nägi eriti kole välja.
Täpselt selline:
Pildi pealt nii hull ei paistagi, lähemalt uurides aga küll.
Tegemist on 1941 aasta Saksa raskemootorratta Zündapp KS 750 küljest pärit korviga. Kui täpne olla siis see konkreetne korvivann on oma eelneva elu veetnud küll BMW marki ratta küljes. BMW ja Zündappi korvid tehti samas "Steib"-i tehases ja olid põhimõtteliselt ühesugused, erinevused olid vaid korvi vedrustustes ja veel mõnedes väikestes detailides.
Kõne all oleva Zündappi enda korv oli kunagi koos ühe BMW-ga lõunanaabrite kätte jõudnud, räbalas seisus BMW korv jäi jällegi Zündappi kõrvale.
Nüüd on omanikul plaan ratas korda teha ja täielikult sõjavarustusega komplekteerida.
Minu ülesanne on see mõlkis, kõver ja roostes korv paremasse vormi viia ja ka muud tsikli plekkdetalid üle käia.
Hakkasin pihta korvi lammutamisega, eemaldades enamik detaile mis olid korvi külge polditud, needitud või kruvitud. Ühest nurgast väikse plekitüki eemaldamisel tahtis korv hoopis pooleks murduda.
Siis edasi liivapritsi, kus korv kergelt üle lasti et paremini aru oleks saada, mida sealt võtta ja mida jätta.
Nüüd on hästi näha kui mõlkis ja välja veninud on küljed.
Kodukootud lapid siin-seal, sügav rooste ja muud kahjustused. Õnneks on "Steib"-i kiri rikkumata.
Vaade ninaossa seestpoolt, siin küll suurt midagi enam päästa pole.
Kuna lisaks kõigele oli korv ka märgatavalt paremale poole viltu, ilmselt mõnest tugevast avariist või aasta(kümnete) pikkusest kolahunnikute all seismisest siis otsustasin selle täielikult algosadeks lahutada.
Siin lammutamisprotsess pooleli, loomulikult tuleb ka mõned vajaliku mõõdud võtta ja pildid teha et asi hiljem ka õigesti kokku saaks.
Topeltplekkide vahed nagu ikka, korralikult roostes.
1. Korvi remont
Re: 1. Korvi remont
Kui korv täielikult juppideks oli lammutatud, viisin vähesed käiku minevad detailid veel liivapritsi kus need seekord korralikult puhtaks tehti.
Korvi põhi on tehtud vist 2,5-3 mm materjalist ja seetõttu veel päris heas korras. Tuli vaid kinni keevitada mõned tekkinud väsimuspraod ja üleliigsed augud.
Kui ka muud kasutusseminevad jupid olid remonditud, sai hakata korvi taaskord kujusse ajama. Veidi ikka tegemist oli sellega, tuli ehitada mingi abiraam mille küljest mõõta saaks ja kuhu esimesi detaile kinnitada saaks.
Midagi hakkab looma:
Esimene uus tükk korvi tagaosasse.
Kuna luuk oli suhteliselt tugev tükk ja ka päris hästi säilinud, siis peale selle korrastamist otsustasin seda omale kohale proovida. Et põhimõtteliselt sai korv ehitatud ümber luugi:):)
Põhikonstruktsioonid paigas, hakkasin proovima kuidas küljetükid võiks välja näha. Originaalsete plekkide lappimine ja remont oleks olnud küll võimalik aga minu meelest suht mõttetu, otsustasin kõik uued teha. Ikkagi uus väljavenimata plekk, ilma roostekahjustuste ja muu jamata.
Algul mingi papist sabloon, sellega lihtsam toimetada.
Edasi juba plekist tükk.
Päris sile ikka ei ole, alumises ääres selline rant näiteks ja neid vigurid on veelgi.
Mõni aeg hiljem hakkas ka ninaosas midagi tekkima.
Nüüd kui küljeplekid omadel kohtadel, oli veidi tegemist et kõik mõõdud jms sobima saada. Ninaosa pealmisest plekist jätsin näha oleva tüki alles, seal üks pressitud tähistus peal.
Parema külje peale tuli ka "Steibi" kiri tagasi panna ja pressida sisse kinnituskohad korvi külgedele minevate kastide jaoks.
Sissepoole, samade kohtade peale lähevad veel sellised tugevdusplekid. Korv peab päris jäik saama, raske kuulipilduja kinnitatakse ka veel ninaosa külge.
Selliselt siis.
Korvi põhi on tehtud vist 2,5-3 mm materjalist ja seetõttu veel päris heas korras. Tuli vaid kinni keevitada mõned tekkinud väsimuspraod ja üleliigsed augud.
Kui ka muud kasutusseminevad jupid olid remonditud, sai hakata korvi taaskord kujusse ajama. Veidi ikka tegemist oli sellega, tuli ehitada mingi abiraam mille küljest mõõta saaks ja kuhu esimesi detaile kinnitada saaks.
Midagi hakkab looma:
Esimene uus tükk korvi tagaosasse.
Kuna luuk oli suhteliselt tugev tükk ja ka päris hästi säilinud, siis peale selle korrastamist otsustasin seda omale kohale proovida. Et põhimõtteliselt sai korv ehitatud ümber luugi:):)
Põhikonstruktsioonid paigas, hakkasin proovima kuidas küljetükid võiks välja näha. Originaalsete plekkide lappimine ja remont oleks olnud küll võimalik aga minu meelest suht mõttetu, otsustasin kõik uued teha. Ikkagi uus väljavenimata plekk, ilma roostekahjustuste ja muu jamata.
Algul mingi papist sabloon, sellega lihtsam toimetada.
Edasi juba plekist tükk.
Päris sile ikka ei ole, alumises ääres selline rant näiteks ja neid vigurid on veelgi.
Mõni aeg hiljem hakkas ka ninaosas midagi tekkima.
Nüüd kui küljeplekid omadel kohtadel, oli veidi tegemist et kõik mõõdud jms sobima saada. Ninaosa pealmisest plekist jätsin näha oleva tüki alles, seal üks pressitud tähistus peal.
Parema külje peale tuli ka "Steibi" kiri tagasi panna ja pressida sisse kinnituskohad korvi külgedele minevate kastide jaoks.
Sissepoole, samade kohtade peale lähevad veel sellised tugevdusplekid. Korv peab päris jäik saama, raske kuulipilduja kinnitatakse ka veel ninaosa külge.
Selliselt siis.
Re: 1. Korvi remont
Mulle tundub, et esimestel piltidel on korvi sees näha algset värvi, millega värviti Rommeli käsutuses olnud masinad. Väidetavalt toodi osa seal kasutatud sõidukeist Idarindele ja jäi niimoodi Eestisse. Pikemalt saab värvidest lugeda siin: http://deutsches-afrikakorps.blogspot.c ... es-in.html
Aga sellest korvist üle jäänud jupid pane Kurtnas müüki, ikka leidub mõni lätlane, kes valmis need mõõduka raha eest kaasa haarama...
Aga sellest korvist üle jäänud jupid pane Kurtnas müüki, ikka leidub mõni lätlane, kes valmis need mõõduka raha eest kaasa haarama...
Re: 1. Korvi remont
Kui korvi küljed olemas ja mõõdus jõudis järg nina-ja tagaosa pleki kätte. Need läksid suhteliselt valutult.
Esiosa plekk proovimiseks paika pandud.
Nagu mainitud, siis üks serv jäi ka originaal, sellel oleva pressitud kirja tõttu.
Ninaplekk juba külgedega kokku punktitud.
Originaalis oli külje ja ninaplekk väga ilusti ühendatud, mingit pragu näha ei olnudki, keevitatud väga tiheda punktkeevitusega otse serva pealt ja hiljem vist äär veel kergelt viiliga üle lükatud.
Kuna lihtsalt plekid kokku punktides, nagu ülemisel pildil näha, pelgasin nende ühenduskohta jäävat serva kust võib kunagi hakata värv lahti lööma vms siis otsustasin selle serva TIG-keevitusega üle põletada ja ära lihvida. Nüüd on kindel et seal nurgas midagi liikuma ei hakka.
Tagaosa plekk sai sama tehnoloogiaga tehtud, uuesti tuli külge proovida luuki, nüüd juba koos hingedega. Viimaseid tuli päris kapitaalselt "mudida" et vanad kõverused välja saada ja uue plekiga kokku sobima hakkaks. Samuti peavad suletud asendis luugi servad ilusti istuma ja lukud-riivid töötama.
Selliste pealtnäha pisiasjadega on alati tükk tööd. Riivid tuleb lahti võtta, puhastada, vajadusel remontida jne. Antud juhul oli näiteks üks riiv luugi külge kinnitatud suurte poltidega, kuigi peaks olema needitud. Kõik sellised asja võtavad oma aja.
Lõpuks sai siiski luuk külge ja normaalselt käima kah.
Viimaks sai punktkeevitusega plekid põhja külge ja omavahel korralikult kinni pandud.
...ning peale mõningasi viimistlustöid võis korvivanni peaaegu valminuks lugeda.
Teha on veel jäänud mõningad neetimised (presendi kinnitused korvi külge jms) aga need ootavad kuniks õiged needid ja abinõud tulevad.
Korv raami peale visatud, järge ootab korvi porilaud mille välimine serv on veidi nutune.
Esiosa plekk proovimiseks paika pandud.
Nagu mainitud, siis üks serv jäi ka originaal, sellel oleva pressitud kirja tõttu.
Ninaplekk juba külgedega kokku punktitud.
Originaalis oli külje ja ninaplekk väga ilusti ühendatud, mingit pragu näha ei olnudki, keevitatud väga tiheda punktkeevitusega otse serva pealt ja hiljem vist äär veel kergelt viiliga üle lükatud.
Kuna lihtsalt plekid kokku punktides, nagu ülemisel pildil näha, pelgasin nende ühenduskohta jäävat serva kust võib kunagi hakata värv lahti lööma vms siis otsustasin selle serva TIG-keevitusega üle põletada ja ära lihvida. Nüüd on kindel et seal nurgas midagi liikuma ei hakka.
Tagaosa plekk sai sama tehnoloogiaga tehtud, uuesti tuli külge proovida luuki, nüüd juba koos hingedega. Viimaseid tuli päris kapitaalselt "mudida" et vanad kõverused välja saada ja uue plekiga kokku sobima hakkaks. Samuti peavad suletud asendis luugi servad ilusti istuma ja lukud-riivid töötama.
Selliste pealtnäha pisiasjadega on alati tükk tööd. Riivid tuleb lahti võtta, puhastada, vajadusel remontida jne. Antud juhul oli näiteks üks riiv luugi külge kinnitatud suurte poltidega, kuigi peaks olema needitud. Kõik sellised asja võtavad oma aja.
Lõpuks sai siiski luuk külge ja normaalselt käima kah.
Viimaks sai punktkeevitusega plekid põhja külge ja omavahel korralikult kinni pandud.
...ning peale mõningasi viimistlustöid võis korvivanni peaaegu valminuks lugeda.
Teha on veel jäänud mõningad neetimised (presendi kinnitused korvi külge jms) aga need ootavad kuniks õiged needid ja abinõud tulevad.
Korv raami peale visatud, järge ootab korvi porilaud mille välimine serv on veidi nutune.
Re: 1. Korvi remont
Ilus töö!!!