1. leht 1-st

1. Steyri lugu/ Steyr Geschichte

Postitatud: 14 September R, 2012 17:48
Postitas Autorestauraator
Rain Vaikla kirjutab Eesti Antiikautode Galeriis Steyrist järgmist:
"STEYR
Austria suurima autotootja Steyr-Daimler-Puch AG levinumad sõjaeelsed mudelid olid voolujoonelised 4-silindrilise boksermootoriga väikeautod Steyr 50 (984 ccm) ja pisut võimsam 55 (1158 ccm), mida 1936-40 toodeti kokku ligi 13 000. Suurematele Steyridele (100, 200; 6-silindrised 120, 125, 220) ehitati sageli elegantseid kabriolett-erikeresid (peam. Gläser). Steyr tootis ka suuri limusiine (2,3-liitrised 530 ja 630).
6-silindrilist 2,3-liitrist mudelit 220 ehitati 1937-41 ligi 5900 eksemplari, kered 4 uksega limusiinid, 2 ja 4 küljeaknaga 2 ukselised kabrioletid, 2-istmelised kabrioletid. 4-silindrilist 1,5-liitrist mudelit 200 ehitati 1936-40 üle 5000, kered 4 uksega limusiinid ja 2 ukse ja 2 küljeaknaga kabrioletid. 6-silindrilist 2-liitrist mudelit 120 (Super) ehitati 1934-36 1200 eksemplari, kered 4 uksega limusiinid, 2 ukse ja 2 küljeaknaga kabrioletid ja 2-istmelised sport-kabrioletid.
Steyr oli Eestis esindatud nii 1920. (AS W. Schneider & Co) kui 1930. aastatel (AS Tormolen & Ko ja KÜ Valmet & Ko) ning veel 1940. aasta juulis pakkus uus esindusäri U/Ü "AIK Joh. Lorup & Ko laost rahvaautosid Typ 55 ja luksuslimusiine Typ 220. Kuid 1940. aasta 1. jaanuari seisuga oli Eesti registreeritud vaid 3 Steyri. Rohkelt sattus Steyre trofeeautodena N. Liitu pärast II maailmasõda. Saksa armees olid Steyrid üsna levinud. Saksa ohvitseride hulgas oli sportlik Steyr-kabriolett omalaadseks staatussümboliks. 1970. a-teks oli Eestis säilinud päris palju Steyre. Kõige rohkem muidugi väikseid autosid 50/55, aga ka mitu 220, nende hulgas kindlasti üks haruldane erikerega Gläser kabriolett ja teise samasuguse kinniseks ümber ehitatud (M-412 katus!) vrakk, mis 1970. aastail arvatavasti Leetu viidi. Teada on ka mudeleid 200 (sh vähemalt üks kabriolett) ja võib-olla üks 120 kabriolett.”


Võib veel lisada, et Steyri võib läbi ajaloo siduda ka relvade, jalgrataste ja veoautode valmistamisega. Eestis on see Austria autovalmistaja siiski üsna vähetuntud. Vaatamata sellele, et sõja järel sattus siia mitmeid huvitavate keredega sõiduautosid, oli nende saatuseks siiski oma eksistents tarbesõidukina lõpetada. Pean silmas just nn. “suuri” Steyre, mudelitähisega 100 ja edasi. Oli ju Eestis tavaline, et kui mingi vana sõiduauto omanikuks said, püüdsid selle elupäevi pikendada niipalju kui võimalik. Kui mootor või käigukast üles ütles, sobitati selle asemele mõni muu, mitte sellele autole ette nähtud osa. Sama jutt kehtib ka sildade kohta. Ja nii ongi, et kui siiski läbi ime mõni vana auto on tänase päevani vastu pidanud, siis on selles originaali üsna raske ära tunda. Ka kered on sageli peale liiklusõnnetust ringi ehitatud. Eriti kahju on kabriolettidest! Esimesel võimalusel püüti need kinniseks umber ehitada, et saaks vihma ja lumega ka sõita.

Seega on originaalse kabrioleti katusemehhanismiga autod tänasel päeval väga haruldased. Aga mõned on siiski säilinud. Vist aastat kümme tagasi, sattusin mehe peale, kellel selline originaalse katusemehhanismiga Steyr oli olemas. Mingil põhjusel kutsus ta mind seda autot isegi vaatama. Masin oli garaazhi keldris, kitsas ja hämaras ruumis suurt midagi näha ei olnud, aga mäletan, et julgustasin omanikku seda mitte maha müüma. Sõja-eelsest ajast kabriolette on meil ikka väga vähe alles. Ja Steyr oli midagi erilist! Tunnistan, et Eestis mina teist sellist näinud ei ole.

Peale seda käiku tekkis mingi huvi, kuidas selline masin uuena välja näeb? Olen elu jooksul igasuguseid „peletisi“ näinud ja mitmel korral on üllatus ikka väga suur olnud, kui korras auto pildi peale satun.
Hakkasin otsima ja üllatus-üllatus: ega pilte eriti ei leia! Kindlasti neid on, ka ilusaid pilte, aga kus? Mina midagi ilusat ei leidnud.

Ja veel: mis mudel see on ja mis on valmistusaasta?
Autol on säilinud kuuesilindriline mootor. Käigukast on vale, ka sidur. Originaalis oli kahekettaline „märg“ sidur. Tagasild on vale. Tagavedrustus on ringi tehtud. Raami esiots on maha lõigatud. Asemele on pandud GAZ 24 poolraam ja sild.

Ilmselt peale liiklusõnnetust ehitati auto "nina" ringi: http://eag.vanatehnika.ee/a-aus/Steyr22 ... r_36-b.jpg
Kõige tõenäosemalt on tegemist Gläseri tehtud kerega, mudel 120 või 220. Mis täpselt, sellele annab vastuse kere või raaminumber, kui ma sellise leian. Karta on, et raaminumber on koos raami esiotsaga maha lõigatud, aga mine tea? Numbreid peaks olema veel mitmes kohas, kohad on teada ja puhastamise käigus loodetavasti midagi leiame.

Aga auto? Milline see siis on?

Pilt

Praegu on ta ikka üsna õnnetu küll! Aga kuidas näeks välja restaureeritult?
Aga palun:

Pilt

Pilt

See on, muide, Eesti päritoluga auto: http://eag.vanatehnika.ee/a-aus/Steyr220Glaeser_37a.jpg
Kuskil peale 2000-aastat rändas ta Eestist Saksamaale ja on nüüd taastatud.
Omanik kirjutab taastamisest ka Gläser-Karosserien-Forum-is:
http://70724.homepagemodules.de/t104f7- ... richt.html