1. leht 1-st

ZIS 127 istmed

Postitatud: 09 September N, 2010 14:31
Postitas Varavamehaanik
Istmed on bussis kõige olulisemad asjad. Bussi esmane ülesanne on sõidutada reisijaid ja reisijate esmane kontakt bussiga, bussiettevõttega ja kogu reisiga on ennekõike läbi istme. Mugavate istmetega bussis ununeb kergesti kõrge piletihind.

Meie kõnealusel ZIS-il oli vahepealse kapitaalremondi käigus eemaldatud kõikide istmete peatoed. Põhjuseks oli kolhoosibussi reisijate kaeblemine, et nad ei nägevat bussist välja. Ometigi on see üks väheseid busse maailmas, kus iga rea reisijatele jagub oma aken ja keegi ei satu istuma akna posti kohale.

Eesmärk on taastada buss nii, nagu see tehasest välja veeres, seega istmed koos mugavate peatugedega.
Ainus originaal seljatugi, mis meil tänaseni säilinud on, lebas aastaid Tartus ühe vana Ikarus-doonori salongis. Hea, et ikkagi alles on, hoolimata sellest, et väga kehvas, hallitanud ja mädanenud seisundis.

6. augustil 2010 kogunes OÜ Busland Baltic CSI töörühm, pani kätte puhtad kindad, peletas kärbsed toast välja (kes olid koleda istme peale kohale lennanud) ja asus ainsana säilinud seljatuge lahkama.
Pilt
Tegu on veidi uuemast materjalist ZIL-i istmega, kuid lõiked on peaaegu samad, ainult materjal on teine. Plastikust kantide asukohad on samad. Pilt
Pilt

Postitatud: 10 September R, 2010 09:23
Postitas Varavamehaanik
Vanakooli kombe kohaselt on kõik katteriided ja kandid kinnitatud puidust alusraamile naeltega.
Pilt
Istme seljatoe keskmine osa on pingutaud alusraamile platikust kandi pikendusega, mis ei tundu küll kuigi tugev lahendus olevat.
Pilt
Peatoele pehmust andvad poroloonist padjakesed ei ole kuigi täpse kujuga ja lisaks on tulnud kasutada ohtralt mööblivatti.
Pilt
Pilt
Pilt
Peatoe tugevuse annab plekist valmistatud konstruktsioon, millest on säilinud ainult üks näidis ja sellest tuleb valmistada 31 koopiat.
Pilt
Pilt

Postitatud: 06 Jaanuar N, 2011 13:55
Postitas Varavamehaanik
Spetsiaalse rakise abil on valmistatud kõikidele istmetele uued peatugede plekist korpused. Näidsena sai kasutatud ainsana Eestis säilinud peatoega istet, mis juba eelmiste piltide peal nähtuna sai lahatud algosadeks.
Pilt
Kõikide istmete peatoed peavad olema õigete nurkade ja asenditega, sest plekitööde täpsus jätab mulje kogu bussist. Nimelt viimase istme juurest vaadates peavad kõik peatoed olema ühes joones.
Pilt
Esimene seljatugi on kohtunud alusraamiga. Alusraam on puhastatud ja krunditud, puidust seljatugi on säilinud originaalsena ja peatugi on valmistatud uus.
Pilt
Plekitööde mahu poolest annavad ZIS 127 istmed välja keskmise sõiduauto keretööde hulga.
Pilt
Pilt

Postitatud: 06 Jaanuar N, 2011 14:26
Postitas Varavamehaanik
Kuna peatugede pehmenduse porolooni valamine spetsiaalsetesse vormidesse oleks läinud põhjendamatult töömahukaks, siis sai pehmendused lõigatud välja poroloonplaadist. Lõpptulemus on äravahetamiseni sarnane originaaliga (tegelikult isegi pisut täpsem ja lisa vatti pole põhjust katteriide all kasutada).

Porolooni tuli saagida ühte viirgu lihvitud hammastega puidusaega.
Pilt
Ja vajadusel lihvida kättesattuvate riivide või muude abrasiivsete materjalidega.
Pilt
Valmis istmeraamid ootavad polsterdamist:
Pilt

Postitatud: 09 Märts K, 2011 00:18
Postitas omit
Mitme asjaolu kokkulangemise tõttu on need toolid jõudnud nüüd minu töökotta. Olen nende seltsis juba palju tunde ja päevi veetnud. Panen siia lingi http://www.omit.ee/2011/03/zis/ piltidest mis kajastavad natuke hetkeseisu. :)

Postitatud: 09 Märts K, 2011 08:34
Postitas Varavamehaanik
http://www.omit.ee/2011/03/zis/ Istmed saavad siis tehtud täpselt sellised, nagu need algselt olid. Mitte grammigi ei ole vales kohas vale materjali ja kui reisija istub, siis ta peaks ennast iga rakuga tundma aastas 1956 liinil Leningrad-Tallinn. Mis tunne sõita on, seda me veel keegi ei tea, aga ilmselt on tulemus võrdlemisi vedrutav. Erinevalt kaasaegsetest bussidest, mis vedrutavad õhkpatjadel ja omavad jäikasid poroloonist istmeid on ZIS sadakakskümmendseitse kere pikkade lehtvedrude peal ja igal reisijal on istumise all tihedalt sõlmitud vedrupakk.
Proovisin istuda katteriideta tooriku peal ja peaks ütlema, et oli võrdlemisi ergonoomiline.

Postitatud: 01 Mai P, 2011 12:27
Postitas omit