1. leht 3-st

ZIS 127 restaureerimise algus, keskpaik ja lõpp

Postitatud: 06 September E, 2010 14:32
Postitas Varavamehaanik
ZIS-127 oli SEBEsse juurde jõudes just selline. Suurim karuteene oli bussile tehtud umbes 40 aasta eest, mil teda oli üritatud parandada:

Pilt


Bussi välisplekid olid tehtud alumiiniumist. Kahjuks olid need kunagiste parandustööde käigus hoolikalt ära puhastatud ja üle värvitud. Kogu bussil ei ole ühtegi kohta, kust näeks kasvõi laigukestki bussi originaalvärvist:

Pilt


Pagasiruum:

Pilt


Bussi mootoriks on diiselmootor JAZ-206:

Pilt


Algselt oli bussil väga väike kütusepaak. Seda viga olid kunagised bussijuhid ise üritanud parandada ja ehitanud otse reisijate istmete alla lisapaagid. Muidu olid tolle aja bussijuhid kindlasti oma ala vaieldamatud professionaalid, kuid ohutustehnika vallas oli neil siiski veel üht-teist õppida:

Pilt


Tootjatehase embleemid on küllaltki hästi säilinud:

Pilt


Juhi töökoht oli küll üsna kõvasti kahjustada saanud, kuid õnneks säilinud siiski komplektsena. Kahjustused on tulnud päikesest – nii rool kui polsterdus on UV-kiirguse poolt aastate jooksul „ära söödud“. Bussi rool ja näidikud on pärit KRAZ-ilt, nii nagu on erinevatelt autodelt pärit ka palju teisi bussi detaile:

Pilt


Tolleaegse bussi kohta oli salong vägagi uuendusmeelne – esmakordselt kasutati kõrgete seljatugedega istmeid. SEBEsse jõudes bussil enam neid uuendusmeelseid istmeid ei olnud. Nimelt oli buss alates 1965-ndast aastast Kuusalu kolhoosi käes, kus teda kasutati peamiselt kolhoosirahva Krimmi suvitama viimiseks. Rahvas olevat aga kaevanud, et ei näe hästi aknast välja ja nii need peatoed maha lõigatigi:

Pilt


Bussi tagaosas peitus 6-silindriline 2-taktiline diiselmootor, mis on meil Eestis bussi peal kasutatuna vägagi harukordne. Nagu juba varem kirjeldatud, kasutati selle bussi juures palju erinevate autode detaile. Nii oli ka mootori puhul – põhiliselt kasutati seda tüüpi mootorit hoopis veokitel:

Pilt


Juhi töökoha lahti monteerimine:

Pilt


Paljunäinud bussi sisemuses ei olnud kuigi palju materjale originaalselt säilinud:

Pilt


Bussi pukseerimine Koselt Tallinnasse:

Pilt


Jõudnud veermiku remonti, demonteeriti kõigepealt mootor:

Pilt


Üllataval kombel selgus, et alumiiniumist katteplekkidega bussi kandesõrestik on hoopis terasest. Nii et tegemist ei olegi alumiiniumbussiga, nagu peale vaadates arvata võiks:

Pilt


Siit on näha tehtud töid pisut detailsemalt – restaureeritud on lehtvedrud, tagasild ja porikoopa sisemised plekid:

Pilt


Rooste on teinud oma töö ja kaubaruumi vaheseina välist katteplekki restaureerida ei saanud ja see tuleb välja vahetada. Tegelikult kehtib see kõigi välisplekkide kohta. Nende jaoks valmistati eraldi valtspink, mille rullide vahelt saab alumiiniumplekki läbi lasta:

Pilt


Kõik bussi rehvid on küll uued, kuid siiski nõukogude päritolu:

Pilt


Bussi valmistamisel oli kasutatud ohtralt neete – kinni olid needitud nii aknaraamid kui küljeplekid. Kunagiste parandustööde käigus ei olnud ilmselt neete kuskilt võtta ja nii on osa neete asendatud tavaliste poltidega:

Pilt


Kuigi ühtegi istet originaalsel kujul säilinud ei ole (istmete peatoed on Kuusalu kolhoosis maha lõigatud), on keerulise kujuga istmeraamid muus osas õnneks säilinud. Näidiseid istmete originaalsel kujul taastamiseks ei olnud sugugi mitte kerge saada. Pika otsimise peale leiti Tartust üks ZIL-i poolmädanenud iste ja selle järgi nüüd uusi peatugesid meisterdataksegi:

Pilt


Taastada ja osaliselt ka välja vahetada tuli külgmised kerekonstruktsiooni kandvad postid, välised profiilid ja kaubaruumi vaheseinad:

Pilt


Kuna porikoopa kummist äär oli liialt rabe, oli see Kuusalu kolhoosis ära võetud. Kahjuks ei ole asendusdetaile veel suudetud leida:

Pilt


Bussi esiuks uues kuues – nüüd juba liivapritsiga puhastatud ja kruntvärviga kaetud:

Pilt


Kuna porikoobas oli liialt „pehme“, siis seda taastada ei õnnestunud ja kõik detailid (plekid ja profiilid) tuli välja vahetada. Alumiiniumdetailid olid vastakuti terasest detailidega ja nende omavaheline reaktsioon oli mõjunud liitekohtadele hävitavalt:

Pilt


Aknaraamid olid täitsa korralikus seisukorras. Enam olid kannatada saanud nurgad ja tuulutusakende hinged:

Pilt


Bussi salongi põhja kattev vineer oli mädanenud, mistõttu see võeti lahti ja asendati samasuguse uuega. Vineeri mädanemine on paratamatu protsess, sest vineeri ja selle peal oleva linooli vahele tekib niiskus. Nii et paratamatult mädaneb ka praegu pandav kate mõne aja pärast ära:

Pilt


Bussi pagasiruumi seinad on ühtlasi ka bussi kandekonstruktsiooni elemendid. Sellepärast see nii kitsuke ongi:

Pilt

Re: ZIS 127 restaureerimise algus

Postitatud: 01 Oktoober R, 2010 17:16
Postitas koterman
Voila! Kas sellest jutust saab järeldada, et BussiMehaanik am Värava on üle võtnud SEBis renoveerimisel olnud ZIS-i?
Arvestades eelmise bussi äsjast valmimist tekib küsimus - kas jõudluseks on taas määratud kolme aastaga buss - ja, teiseks, - kas Kuusalu AB garaazikooperatiivi seinad peavad sellist hirmsat juurdekasvutempot vastu.
Igatahes need imelised CSI-kriitvalged kindad jutustavad hirmsat, ette mitte öelda puht krimi-politseilikku tahte triumfi!
Hämmastav!
K

[quote="Varavamehaanik"]ZIS-127 oli SEBEsse juurde jõudes just selline.

Postitatud: 05 Oktoober T, 2010 16:06
Postitas Varavamehaanik
SEBE-ks saab seda laiemas plaanis nimetada, tegelikult on objekt hetkel Kosel ettevõttes Busland Baltic. Projekti on kaasatud kõik asjast huvitatud osapooled. Peamine eesmärk on kogeda sõitu legendaarse bussiga. Ma ei ole selle bussiga roolimist kunagi proovinud, aga ma arvan, et see on huvitavam kogemus, kui piltide vaatamine. Seega on ainus võimalus toredate emotsioonide kogemiseks, teha valmis maailmas arvatavasti ainsana säilinud ZIS 127.

Vanaaegsete busside taastamine on oma üldise bussiehitusliku kontseptsiooni poolest palju lihtsam kui sõiduauto restaureerimine. Kogumaht on suurem aga lihtsus on võluvam. Hetke tootmise võimsuste juures peaks mahukama rasketehnika bussiga toime tulema aastaga ja keskmise suurusega buss (PAZ, KAVZ) peaks saama restaureeritud poole aastaga.

Minul ja Kuusalu Autobaasil on siin nii öelda operaatori roll.

Postitatud: 06 Jaanuar N, 2011 15:04
Postitas Varavamehaanik
Igal bussil on olemas mootor. ZIS 127 kahetaktiline diisel ei ole kes teab mis haruldus ja on leidnud kasutamist lisaks rasketehnikale ka erinevate jõujaamade ja generaatorite peal. Meie bussi mootor ongi komplekteeritud kokku kolmest uuest mootorist, millest viimase väljalaske aasta oli 1980. Kuna tegu on sisuliselt uue mootoriga, siis peaks muretuid kilomeetreid ootama ees veel palju.
Pilt
Kui mootor on sellel bussil tavapärane, siis käigukast on loodud ainult sellele bussi mudelile ja on oma detailide ainulaadsuse poolest päris erandlik juhtum. Nüüdseks on käigukast eeskujulikult renoveeritud ja paigaldatud oma kohale.
Pilt
Pilt
Bussi ehitus võib tunduda sõiduautode restaureerimise, või ka algse tootmisega võrreldes üsna kummalise tööde järjekorraga. Nimelt alustatakse bussi katteplekkide paigaldamist tagumisest otsast. Põhjus on selles, et bussi plekid on nähtava ülekattega ja eespool olev plekk asetub tagapool oleva pleki peale. Selline paigutus suunab teedel lendleva vihmavee nõnda, et see ei imbu sõites plekkide vahele, vaid vuhiseb liitekohtadest üle. Seetõttu tuleb eelnevalt paigaldada tagumise osa katteplekid. Enne plekkide paigaldamist tuleb aga omale kohale asetada mootor koos käigukastiga.
Pilt
Seejärel on võimalik komplekteerida tagumise osa stanget hoidvad talad ja nende järel katteplekid ning mootori teenindamise luugid. Kui tagumine ots on komplekteeritud, siis saab alles asuda küljeplekkide paigaldamise juurde.

Postitatud: 01 Märts T, 2011 22:49
Postitas koterman
Pärast viljakat vestlust asjaosalisega äsjasel Talverallil, tekkis kange tahtmine bussitaastajatele ka kuidagi abiks olla.

Sestap riputan siia juurde veel ühe eriti kauni ja ainulaadse bussikese pildi, mida erinevalt Zis-127st pidada veel tervelt ca 8 tükki alles olema. Tõsi, see ei tee neid kergemini kättesaadavateks :-)

Ilus töö kiidab tegijaid ning jätkuvat lõpunikannatamist ka kõigile teistele !

http://nagi.ee/photos/koterman/17803227/

[quote="Varavamehaanik"]Igal bussil...

Postitatud: 09 Märts K, 2011 16:47
Postitas Varavamehaanik
Tänan Kotermani, et ta seda teemat loeb, ülejäänud 1000 klõpsu sellele teemale on ilmselt minu enda tehtud.
Aga päike sirendab õrnalt läbi külmunud kaskede võrade ja peegeldab Buslandi
räästas rippuvatelt jääpurikatelt. Vaid kütja kärutab üle õue uusi ja uusi
kasehalgusid puuriidast kõrvalmajas asuvasse suurde küttekoldesse. Õues on
ligi 30 kraadi külma ja keegi teine oma nina ukse vahelt välja ei pista.
ZIS bussi kõrval askeldavad kaks meest, kes ei vaheta omavahel sõnagi. Üks
neist, Andres, hoiab ühe käega suurt ja valtsitud soontega alumiiniumist
plekki ja üritab neeti õigesse auku saada. Teiselpool bussi aga istub
Lembit, kes saeb ühte viirgu lihvitud hammastega käsisaega porolooni. Miks
nad ei räägi omavahel? Kas neil pole millestki rääkida? Sisseastujale
heidetakse kiire pilk ja jätkatakse oma tegemist. Kuu aega varem olid
mehed üksjagu jutukamad. Hoolimata külmas ilmast on meeste otsmikel näha
higi.
Põhjust pole aga vaja kaugelt otsida, põhjus on kalendris. Mitmeid aastaid
tegemises olnud Mootor Grupi au ja uhkus ZIS 127 peab valmima 1. maiks.
Kui varem võis visata nalja, et esimeseks maiks küll, aga aastas kokku ei
lepi, siis nüüd on tõsi taga. Buss peab minema liinile.
Eks see ole iga asjaga nii, et lõpp läheb kiireks.
Pilt
Mootor on teinud kerevahel kaks pööret, kuna kütust ei ole veel sisse valatud, siis oli tegu tühjade ärevuspööretega.
Pilt
Pakid ootavad paigaldamist, kuid enne oleks vaja pakiruumid seest halliks piserdada.
Pilt
Seni on katteplekkide kinnitamiseks kulunud veidi üle 2500 needi.
Pilt
Kriibitud ja mõradega esiklaasid on kokku pakitud ja saadetud Tõrvandisse koopiate valmistamise tehasesse http://www.lamitex.ee/

Postitatud: 16 Märts K, 2011 15:36
Postitas Varavamehaanik
Märkamatult on kätte jõudnud värvimise aeg. Minu graafikus pidi see olema küll enne jõule, aga asju ei saa alati sättida jeesuslapse sünni järgi, eriti kui on tegu millegagi, mis ei ole üldse sellest maailmast pärit.
Pilt
Pahteldamise osas on läbi viidud tõsised õppepäevad. Ehk siis tublid töömehed tahavad alati kõik asjad teha maksimaalselt siledaks, mis omakorda tähendab seda, et vana asi tuleks nagu teha ka parem kui tehases. Meie aga peame tegema nii nagu ZIS-i tehases aastal 1956. Peamine on saada maalritelt maha kompleks, et pärast jäävat nagu mulje, nagu nad ei oskaks tööd teha. ZIS-i pahteldamisel on antud ette limiit - buss peab saama pahteldatud kolme kilogrammi pahtliga. Kui palju peale nühkimist alles jääb, pole oluline.
Pilt
Kõik pagasiruumide ja tehniliste osakondade siseruumid värvitakse kõik halliks. Eelnev viimistlemine ei ole lubatud ja kogu plekitöö peab jääma avali.

Postitatud: 17 Märts N, 2011 22:30
Postitas rebasenahk
Pole need 1000 klikki ühtigi ainult hr Väravamehaaniku tehtud.
Läinud aasta sügisel helistas koolivend Lembit ja rääkisime maad ja ilma. Küsisin siis jutu jätkuks, et mis teed ka?

Ütles et aitab bussi restaurteerida. Küsisin, kuhu Kure Hansu buss on saanud? Peale hetkelist vaikust vastas et seda teemegi. See uudis võttis silma niiskeks. Nii palju mälestusi.

Käisin kohapeal asja uudistamas, tubli töö oli tehtud.
Nüüd olen klikkimisega asjal silma peal hoidnud, hää on ja paremaks läheb!

Jõudu ja edu vaevanägijaile!

Postitatud: 30 Märts K, 2011 13:06
Postitas Varavamehaanik
Pilt
Need kolm sõpra on paremalt vasakule vaadates: originaal ukse käepide, järgi tehtud ukse käepide ja toorik, millest see käepide sai välja voolitud. Mõistlikum oli valmistada originaali järgi koopia kui originaali tohterdada. Kuna kroomitavate detailide hulk oli selle bussi puhul muljetavaldav, siis päädisid kõik pakkumised ja küsimised erinevatesse suhtedraamadesse, mis jätkuvad ilmselt veel aastaid.
Pilt
Mootorile on peale tõmmatud rihmad, mis tähendab seda, et esimeste popsudeni on loetud päevad.
Pilt
Korraga õnnestus pildile saada viis meest restaureerimisbrigaadist "UH", teisel pool bussi oli samal hetkel veel kaks meest ja pildistaja käis lihtsalt tähtsa näoga ümber bussi ja segas sebimist.

Postitatud: 06 Aprill K, 2011 22:27
Postitas Varavamehaanik
Pilt
Põrandale sai pandud nii originaalne materjal kui vähegi võimalik. Kaasaegsetest materjalidest on selleks tarkett. Jäik ja vastik paigaldada, aga vähemalt originaal.
Pilt
Kunagi kui seesinane buss sõitis Kuusalu Kolhoosi bilansis juhuvedusid, plaanisid töökoja mehed teha bussile korraliku remondi, et buss ikka kaua sõidaks. 80-ndatel tegi noore entusiastina Kuusalu mees Priit Rink spetsiaalsed rullid, mille vahelt alumiiniumplekki läbi lastes sai valmistada vahekäigu ja trepi seinte dekoratiivkatteplekki. Paraku ei saanud need rullid omal ajal sihtotstarbeliselt plekki rullida, sest peainsener, va suli, vahetas sõidukorras ZIS bussi Tartu bussipargiga avariilise Ikaruse akvaariumi vastu, hetkel kui kõik puhkusel viibisid. Vihased töökojamehed lubasid peainseneri seepeale sealtsamast rullide vahelt läbi vändata.
Nüüd aga on vajalikud plekid just nende rullide vahel saanud õige vormi.