1. leht 2-st

1968 Rolls-Royce Silver Shadow I

Postitatud: 29 November P, 2015 23:15
Postitas Martin M
Tere.

Tegemist 1968 aasta Rolls-Royce Shadow I'ga mis seisnud ligi 20 aastat garaazis Prantsusmaal. Nüüd oli aeg ta ellu äratada ja sõitma saada. Põhirõhk oligi suunatud meil tehnikale: Mootor, vedrustus, veermik + nipet-näpet.
Mootoriks oli 6.2L V8 ja GM kolmekäiguline automaat.

Kui räägime teemal vedrustus Rollsi puhul siis see on kosmose tehnika sellel ajastul. Prinsiip põhimõtteliselt sama mis Mercedes-Benz 600. Üritan kokkuvõtlikult Rollsi süsteemist rääkida millega kokku puutusime:

Tegemist on hüdraulilise vedrustusega mida juhivad erinevad andurid (lülitid) veeermiku osades ja uste sees. Viimased aktiveeruvad uste avamisel. Vastavalt Drive või Parking asendile on neil veel erivad reziimid. Mõte seisnebki selles ,et muuta auto vedrustus jäigemaks kui peaks rohkem inimesi autosse istuma. Elimineerida olukord kus "kõrg kuninglikkus" on lääpas mingis suunas. Samuti töötas nr II hüdraulika madalsurve kontuur pidurdus süsteemina.

Mõlema puhul oli südameks kaks kõrgsurve hüdraulilist pumpa mis asetsesid nukkvõllidel ja tootsid üsna suurt õlirõhku (10atm lähedale) mis salvestati kahte rõhu paaki.
Palli kujulised rõhupaagid olid jaotatud kaheks. Ühel pool palli asetses membraan ja tehase poolt oli täidetud spetsiaal gaasiga.
Teine külg pallist siis täideti rõhuga (pumbad) mida hakati kasutama süsteemis. Näiteks puudub autol piduri võimendi. kogu pidurdust juhivad einevad klapid mis peapidurisilindri küljes paiknesid. Näiteks kui sul sureb mootor mingil põhjusel sõidu ajal välja siis on sul võimalus 50 korda vajutada piduri pedaali võimendatud kujul. Peale seda on paisupaagid rõhust tühjad ja 2000kg auto kinnipidamine on.... ei taha teadagi. Enne autoga sõitma asumist pead ära ootama paisupaakide täitumise.

Tegelikult on tegu väga huvitava autoga just tehnilises aspektis. Köitis just see, et leidsin enda jaoks tehnilisi sõlmi mis panid ikka muigama ja pead noogutama. Näiteks elektrisüsteemis olevad kaitsmed ja releed oli trükkplaatidel. Mootoriruumi ja salongi juhtmestik ühendusid tulemüüri sees plastik 20 pin (klemm) lapik pistikutega, nagu tänapäeva arvuti sisemuses.

Ei ole mina kohanud veel selleaja autodel, et salongi ventilaatori ja kojamehe mootori vahel võib leida elektrolüüt kondensaatorit. Samuti oli starteri tõmberelee kummipatjadel, et härra ei kuuleks salongi relee klõpsakat.

1968 aasta RR shadow kere on tsingitud ja kõik vasktorud mis puutusid kokku eelmainitud kõrgsurve ahelatega olid galvaanilise tinaga töödeldud. Miks? Arvan, et ei tekiks "galvaanilist boori" joodiste ja stutserite vahele kui lihtsalt need galvaanilsel teel tsinkida.

Autoga sõidsime ca 500km peale "värskendust" et veenduda tehnika korrasolekust. Nagu arvasime alla andis ainsana generaator kuna vahetasime esipirnid halogeenide vastu ja kuuma suveilmaga tahad ikka majesteetlikult jahedas istuda, niiet ventikad uhasid koos kliimapumbaga korralikult. Valisime kinnituskõrvade ja rihma rulliku järgi sobiliku tänapäevase 80A generaatori, juhtmetega pusimist ja sõit võis jätkuda.

Olem ka varem sõitnud parempoolse rooliga autodega alates 30ndatest mis pole mulle kunagi väga meeldinud, sest neil oli manuaalne käiguvahetus, KUID Rolls-Royce roolis olles mind ei loksutanud miski. Ainuke ebameeldivus oli maantee möödasõit ja rooli ameerikalik ülevõimendatus (General Motors võimendi)

Kokkuvõtteks ütleksin nii, et alahindasin seda autot ja arusaam millega tegelikkuses oli tegu tabasin ära alles siis kui esimesi Rolls-Royce küljest eemaldatud detaile sai oma käega katsutud ja süvenetud nende tööpõhimõtetesse.
Shadow I kapotialune sai meil töödekäigus hüüdnime "katlamaja" sest see koosnes ebanormaalses koguses torudest mida on võimalik ühe kapoti alla ära mahutada. Kõik käib lahti-ja-kokku omas järjekorras. Et töid alustada pidime süvenema 3x200 leheküljelisse RR piiblisse.
Ja kes on veel kokkupuutunud Britti autodega siis teab mis tähendab Lucas elektrisüsteemid. Tundub, et Joseph Lucas on küll Rolls-Royce meeste poolt pandud lõpuks ka tööle ja midagi töökindlamat välja mõtlema.


Martin

Re: 1968 Rolls-Royce Silver Shadow I

Postitatud: 29 November P, 2015 23:16
Postitas Martin M
2.

Re: 1968 Rolls-Royce Silver Shadow I

Postitatud: 29 November P, 2015 23:18
Postitas Martin M
3.

Re: 1968 Rolls-Royce Silver Shadow I

Postitatud: 29 November P, 2015 23:19
Postitas Martin M
4.

Re: 1968 Rolls-Royce Silver Shadow I

Postitatud: 29 November P, 2015 23:20
Postitas Martin M
5.

Re: 1968 Rolls-Royce Silver Shadow I

Postitatud: 29 November P, 2015 23:25
Postitas Martin M
6.

Re: 1968 Rolls-Royce Silver Shadow I

Postitatud: 29 November P, 2015 23:26
Postitas Martin M
7.

Re: 1968 Rolls-Royce Silver Shadow I

Postitatud: 29 November P, 2015 23:29
Postitas Martin M
8.

Re: 1968 Rolls-Royce Silver Shadow I

Postitatud: 29 November P, 2015 23:32
Postitas Martin M
9.

Re: 1968 Rolls-Royce Silver Shadow I

Postitatud: 29 November P, 2015 23:33
Postitas Martin M
10.