19. Auto "saba"

Vasta
Sõnum
Autor
Autorestauraator
VVK liige
Postitusi: 3026
Liitunud: 01 Märts L, 2008 00:00
Asukoht: Tallinn, Merivälja
Kontakt:

19. Auto "saba"

#1 Postitus Postitas Autorestauraator »

Selle "saba" all pean silmas seda autokere lõppu, millest väga palju säilinud ei ole.
Pean tunnistama, et ega ma ise ka päris täpselt ette ei kujutanud, kuidas edasi peaks tegema. Need jäänused, mis "sabast" alles olid, täit pilti ei andnud. Möödunud aastal tehtud Wandereril, mis pärines aasta nooremast väljaandest, oli see autokere "lõpp" lahendatud teistmoodi. Uurisin olemasolevaid "andmeid" ja mida mul siis teada oli?
Esiteks, uurides vana põhja jäänuseid, tulin järeldusele, et kere servas on olnud puidust kaar. Seda järeldust oli suhteliselt lihtne teha, kuna pleki servades olid alles kruviaugud. Vastavalt sellele olin modelleerinud puitosa:

Pilt

See puukaar oli nüüd paigs ja mida järgmiseks?
Teiseks oli vana põhjapleki uurimisel näha, et plekk oli ilmselt puitkaart katnud ümberringi. Nii pealt kui eestpoolt see plekk oli ehitatud kokku kaldse põhjaga. Ja ühendus pakiruumi põhjaga oli tehtud neetidega! Mitte kokku keevitatud. Mis võis olla sellise lahenduse põhjus? Ilmselt soov kõiki detaile värvida ja siis peale värvimist kere kokku panna. Kui põhi kokku keevitada, siis pole võimalik keret enam lahti võtta!
Alt ja tagant katab aga puitkaart kere katteplekk, mida praegu veel olemas ei ole. See katteplekk kruviti ilmselt ka altpoolt puidu külge.

Hakkasin siis vana pleki järgi midagi ehitamama:

Pilt

Otsustasin, et teen esimeseks valmis need plekkdetailid, mis katavad puitkaart eestpoolt. Põhjaga liitmiseks on need plekid tehtud nurgikukujulised. Nad katavad puitu ka pealt. See pealmine plekk keevitatakse punktkeevituse abil põhjaga kokku. Praegu on plekid puidukruvidega eestpoolt puidu külge kruvitud.

Pilt

Kaarjad küljed tuli teha "tõusvad", nii et sile põhjaplekk sellega kokku sobiks.
Siis asusin põhjaplekki tegema. Nagu mitmeid kordi varemgi, tekkis probleem, et kuidas seda põhja kuju määrata? Tervelt mahub see plekk sinna oma kohale ainult siis, kui ta on täpses suuruses. Aga kuidas seda täpset suurust määrata? Otsustasin, et teen selle tüki kahest osast, nii on lihtsam õiget kuju "tabada".

Pilt

Siis teine pool ja lõpuks panin kaks poolt kokku:

Pilt

Siin on põhjaplekk ja nurgik juba kokku liidetud. Nüüd kruntida!

Pilt

Vana põhja küljest sain veel hulga huvitavaid detaile:

Pilt

Keermestatud vastused kahele luugi sulgemise "poldile". Pole neid "polte" veel näinud, aga kujutan ette et need võiks olla mingid läikivate "peadega" pikad poldid, keere on M12. Siis on keskel kaks tugevdusplaati, mis käivad põhja alla ja needitakse nende vastustega kokku. Ja külgedel kaks plekist detaili, milledest on järgi jäänud ja pildil paremal näha ainult üks. See plaat oli mõeldud pakiruumi tihendamiseks. Külgedelt ei ole põhi külje katteplekiga kokku keevitatud. Siis kasutati sellist eraldi tükki, mille serva oli needitud mingi elastne riba. Oli see kummist või mingist muust materjalist, ei oska öelda. Järgi ei olnud sellest enam midagi. See plekk lükati siis vastu auto küljeplekki ja neediti teisest servast põhjapleki külge kinni.

Pilt

Põhjaplekk on nüüd oma kohal. Esimene serv on esialgu mitte needitud, vaid väikeste poltidega. Tagumine serv puidukruvidega. Tekkis küll mõte, et kuidas neid kruvisid keerata, kui pakiruumi tagumine serv paika saab? Seni, kuni serva ei ole, on asi lihtne.
Ja vaade põhja alla:

Pilt
Terv. Märt Aarne
autorestauraator@gmail.com
Homepage: Autorestauraator

Autorestauraator
VVK liige
Postitusi: 3026
Liitunud: 01 Märts L, 2008 00:00
Asukoht: Tallinn, Merivälja
Kontakt:

#2 Postitus Postitas Autorestauraator »

Jäänud on veel päris viimane osa ehitada. See puuduv osa ei ole teab mis keerulise kujuga, aga peamurdmist siiski oli. Alustasin nagu ikka, lihtsamate elementidega. "Keerasin" pleki tagumise puitkaare järgi kõveraks, alt tegin kinnitused puitkaare külge. Kinnitused käivad puidukruvidega.

Pilt

Alumise pleki liitmise külgplekiga tegin serv-serva peale. Jätsin ülekatteks 5 mm. Selliselt oli lihtsam kumerat alumist nurka teha.

Pilt

Edasi oli vaja sellele plekile luugi tihendi serv "tekitada".

Pilt

Selline tihendiserv on veel tagasipöördega. Ilmselt oleks õige teha sellise kujuga rullid ja siis sikke masinal kogu serv teha. Mina pusisin ta kuidagi ilma rullideta valmis. Otstes oli vaja teha veel astmeline kumer üleminek "keretriibuks".
Ja siis kogu valmistatud tükk ilusti oma kohale "istutada".

Pilt

Nüüd veel kruntimine.

Pilt

Ja valmis ta on!

Pilt

Nüüd kõik puuduvad tükid külge ja kereremondi esimene etapp on valmis.
Terv. Märt Aarne
autorestauraator@gmail.com
Homepage: Autorestauraator

Vasta

Mine “Wanderer W23 Cab, 1937 [Autorestauraator]”